Hopp til innhold

France Télévisions

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
France Télévisions
Org.formSociété anonyme à conseil d'administration s.a.i.
BransjeAllmennkringkasting, édition de chaînes généralistes
Grunnlagt7. september 1992
Eier(e)French State
DatterselskapFondation France Télévisions[1]
Canal France International (20042017)
Multimédia France Productions
France Télévisions Distribution
TV5Monde
HovedkontorParis (Frankrike)[2]
LandFrankrike
MedierFjernsyn
Grunnlegger(e)Jack Lang, Catherine Tasca
Daglig lederDelphine Ernotte
Antall ansatte 9 050 (2021)
Nettstedfrance.tv
Kart
France Télévisions
48°50′20″N 2°16′17″Ø

France Télévisions (norsk oversettelse: Frankrikes fjernsyn) er et fransk kringkastingsselskap som produserer tv i Frankrike og landets oversjøiske besittelser. Tidligere ble selskapet finansiert av en kringkastingsavgift og reklame, men i dag finansieres selskapet av en kringkastingsavgift og statlige bidrag.[3]

Fra 1964 til 1974 ble fransk radio og fjernsyn monopolisert gjennom opprettelsen av ORTF – Office de Radiodiffusion Télévision Française. For å fremme konkurranse ble ORTF splittet i syv selskaper, hvorav de tre tv-kanalene, TF1, Antenne 2 og FR3, ble uavhengige av hverandre.

I 1987 ble TF1 privatisert, og de franske statseide kanalene som Antenne 2 og FR3 ble hardt presset. De statlige kanalene mistet 30 prosent av sin markedsandel mellom 1987 og 1989.[4] I et forsøk på å redde de statlige kanalene, ble Antenne 2 og FR3 slått sammen under ett felles selskap: France Télévisions.[5] I 1992 ble de to kanalene omdøpt til henholdsvis France 2 og France 3, og siden kom flere kanaler til.[6]

France 2 og France 3 økte sine markedsandeler til 41 prosent i 1995, og France 2 var sterkt avhengig av reklame- og sponsorinntekter. Særlig var konkurransen med den tidligere søsterkanalen TF1 sterk, og begge kanalene sendte store underholdnings- og nyhetsprogrammer samtidig.[7] France Télévisions har vært finansiert gjennom en kringkastingsavgift og reklame. Fra 2010 har tv-reklamen på kanalen gradvis blitt utfaset, først på kveldstid og siden på dagtid.[8]

Kanaltilbud

[rediger | rediger kilde]
Hovedkontoret i Paris.

Selskapet driver flere kanaler:[9]

Tidligere kanaler

[rediger | rediger kilde]

Referanser

[rediger | rediger kilde]
  1. ^ Annuaire des fondations ID 933[Hentet fra Wikidata]
  2. ^ EUs transparensregister-ID 31046456610-43, besøkt 22. mai 2022[Hentet fra Wikidata]
  3. ^ «European Public Broadcasters' Crisis: Tax and Ad Ban Hit French Channels». The Hollywood Reporter (engelsk). Besøkt 2. desember 2017. 
  4. ^ Rollet, Brigitte. "Television in France", in Television in Europe, sider 39–40. Eds. Coleman, James A.; Rollet, Brigitte. Intellect Books, 1997. ISBN 1-871516-92-7
  5. ^ «Television history: the French exception?». InaGlobal (engelsk). 21. januar 2011. Besøkt 2. desember 2017. 
  6. ^ Hart, Jeffrey A. Technology, Television, and Competition: The Politics of Digital TV, side 46. Cambridge University Press, 2004. ISBN 0-521-82624-1
  7. ^ Scriven, Michael; Lecomte, Monia. Television Broadcasting in Contemporary France and Britain, sider 46, 51. Berghahn Books, 1999. ISBN 1-57181-754-9
  8. ^ «European Public Broadcasters' Crisis: Tax and Ad Ban Hit French Channels». The Hollywood Reporter (engelsk). Besøkt 2. desember 2017. 
  9. ^ «Les chaînes du groupe France Télévisions» Arkivert 19. august 2013 hos Wayback Machine., France Télévisions.
  10. ^ «French public TV station launches channel to boost struggling culture sector». RFI (engelsk). 2. februar 2021. Besøkt 2. februar 2021. 

Eksterne lenker

[rediger | rediger kilde]