Télé Liban

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
Télé Liban
Télé Liban
TypeStatseid tv-selskap
Grunnlagt1959 og 1977
LandLibanon Libanon
HovedkvarterBeirut
MedierFjernsyn
MedlemskapEBU
Nettstedhttp://www.teleliban.com.lb

Télé Liban (TL) (arabisk: تلفزيون لبنان) er Libanons eldste fjernsynsnettverk og eies av Libanons regjering. Selskapet ble grunnlagt i 1959 av general Sleiman Nawfal med hjelp fra Frankrike.[1][2] I 1977 ble nettverket slått sammen med privateide Télé Orient.[3] TL er også medlem av Den europeiske kringkastingsunion (EBU). TLs direktør utnevnes av det libanesiske kabinettet [4]

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Télé Liban begynte sine sendinger 28. mai 1959 og het da Compagnie libanaise de Télévision (CLT). Allerede fra starten drev TL to kanaler: en arabisk-språklig kanal og en fransk-språklig kanal som samarbeidet med den franske allmennkringkasteren ORTF.

I 1977 ble CLT slått sammen med et privateid fjernsynsnettverk, angivelig på grunn av få annonsører som gjorde det vanskelig å få høy nok inntjening til å drifte to nettverk.[2] Det nye selskapet fikk navnet Télé Liban og besto av to nye kanaler: Télé Liban (arabisk) og fransk-språklige Télé Lebanon Le Neuf (Kanal 9).

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Lebanese media coverage of oil and gas sector» (PDF). SKeyes. August 2014. Besøkt 16. september 2014. [død lenke]
  2. ^ a b «Om kanalen – oversatt fra arabisk via Google Oversetter». translate.google.no. Besøkt 7. desember 2017. 
  3. ^ Harb, Zahera. Channel of Resistance in Lebanon: Liberation Propaganda, side 97
  4. ^ «Lahoud implores Tele-Liban to prioritize satellite broadcasting». The Daily Star. 30. april 1999. Besøkt 22. oktober 2012. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]