Belarus' nasjonale fjernsyns- og radioselskap

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Belarus' nasjonale fjernsyns- og radioselskap
Beltelelogo.png
TypeStatskontrollert allmennkringkaster
Grunnlagt25. november 1925; 96 år siden (1925-11-25) (radio)
1. januar 1956; 66 år siden (1956-01-01) (fjernsyn)
LandBelarus
HovedkvarterMinsk
MedierRadio, fjernsyn, nye medier
MedlemskapEBU (1993–2021), suspendert
Nettstedwww.tvr.by/eng/

Belarus' nasjonale fjernsyns- og radioselskap (belarusisk: Нацыянальная дзяржаўная тэлерадыёкампанія Рэспублікі Беларусь, russisk: Национальная государственная телерадиокомпания Республики Беларусь) er Belarus' statlige kringkastingsselskap. Selskapet forkortes ofte Belteleradio eller på engelsk BTRC. Selskapet driver seks tv-kanaler og to riksdekkende radiokanaler. Det ble medlem av Den europeiske kringkastingsunion siden 1993, men ble suspendert fra unionen i 2021.

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Historie[rediger | rediger kilde]

BTRCs kringkastingstårn i Minsk.

Selskapet startet sin første offisielle radiosending fra hovedstaden Minsk 15. november 1925. I starten nådde radiostasjonen lyttere i omkrets av rundt 300 kilometer, og sendingene varte bare 30 minutter daglig. De første programmene besto stort sett av klassisk musikk og opplesing av bøker og verk av datidens forfattere. De neste tiårene ble sendenettet stadig utvidet, og i mai 1962 begynte BTRC med internasjonale sendinger.[1]

Den første prøvesendingen med fjernsyn skjedde 1. januar 1956. Programannonsør Tamara Bastun hilste seerne i Minsk velkommen: «God aften! Godt nytt år! Vi starter nå våre prøvesendinger.»[2]

Det første året nådde sendingene rundt 4 millioner seere innen en radius på rundt 60 kilometer. Tv-senteret i Minsk kunne bare produsere ett program om gangen og opptil seks timer daglig.[2]

Sensur og propaganda[rediger | rediger kilde]

I sovjet-tiden var både radio og fjernsyn strengt kontrollert av lokale og sentrale myndigheter. Etter Sovjetunionens kollaps, tok president Aleksandr Lukasjenko over styringen av Belarus og har innført et autoritært regime der kritikere og politiske motstandere har lite eller ingen spillerom. I dette bildet har internasjonale eksperter, menneskerettighetsorganisasjoner og politiske motstandere i Belarus ansett BTRC for å være Lukasjenkos viktigste middel for å spre propaganda.[3] Kringkasteren har blitt anklaget for å spre feilinformasjon, aktivt sverte politiske motstandere og fuske med valgresultater.[4][5][6] Flere ansatte og ledere i BTRC har også flere ganger blitt utestengt fra EU og USA.[7]

I 2017 fjernet også YouTube en film som BTRC hadde lastet opp. «Dokumentaren» hadde blitt sendt på hovedkanalen Belarus 1 og trakk sammenligninger mellom den politiske motstandsgruppen Den hvite legion og nazistene.[8] I filmen hevdet BTRC at gruppen hadde planer om terrorangrep mot blant annet Moskva. Gruppen ble nedlagt tidlig i 2000-årene.[9] Tross den politiske ensidige vinklingen sier 55 prosent av belaruserne at de stoler på statlige medier, mens bare 39 prosent sier de stoler på uavhengige medier.[3]

Utestengelsen fra EBU i 2021[rediger | rediger kilde]

I 2020 og 2021 ble kringkasteren satt under sterkt press på grunn av sin omstridte politiske rolle. Presset økte etter presidentvalget i 2020, der sittende president Lukasjenko hvedet å ha vunnet valget. I etterkant av valget ble det massive og langvarige protester over hele Belarus, og BTRC ble brukt aktivt av myndighetene til å sverte opposisjonen og fremheve Lukasjenko. Kritikken mot BTRC ble ytterligere styrket våren 2021, da kringkasteren valgte bandet Galasy ZMesta til å representere landet i Eurovision Song Contest. Valget ble raskt kritisert av pressen og menneskerettighetsgrupper, som mente BTRC bevisst hadde valgt en regime-vennlig deltaker som «danset etter pipen» til myndighetene.[10] Etter store protester besluttet EBU i mars 2021 at det belarusiske bidraget ikke var i tråd med konkurransereglene. I stedet måtte BTRC endre bidraget eller levere inn et nytt bidrag, ellers ble Belarus diskvalifisert fra konkurransen.[11][12][13][14] 26. mars kunngjorde EBU at de hadde diskvalifisert Belarus fra konkurransen, siden BTRC ikke hadde lykkes med å levere et bidrag i tråd med konkurransereglene.[15]

I etterkant av Eurovision Song Contest 2021 økte presset mot EBU om å vurdere BTRCs medlemskap i unionen. Et medlemskap i EBU krever at kringkasteren har en viss demokratisk og redaksjonell frihet, uten kontroll og direkte inngripen fra landets politiske ledelse.[16] Bare dager etter konkurransen besluttet EBU å utestenge BTRC med virkning fra juli.[17] Dermed mistet kringkasteren tilgangen til Eurovisions-nettet, inkludert sendingerettigheter til idrettsarrangementer, nyhetsutveksling og kultur. Dette omfatter også rett til å sende og delta i Eurovision Song Contestog Junior Eurovision Song Contest.[18] Utestengelsen varer i utgangspunktet frem til 2024.[16]

Fjernsyn[rediger | rediger kilde]

BTRC driver seks tv-kanaler: fem nasjonale, en regional og en internasjonal kanal.[2]

  • Belarus 1 – Landets hovedkanal. Retter seg mot et bredt publikum og sender nyheter, idrett, filmer og serier.
  • Belarus 2 – Underholdningskanal som sender show, utdanningsprogram, komedieserier samt store idrettsbegivenheter.
  • Belarus 3 – Kulturkanal som følger «statens informasjonspolitikk for landets kulturliv».[2]
  • Belarus 4 – Nettverkskanal for fem regionale tv-stasjoner: Brest, Vitsiebsk, Homjel, Hrodna, Minsk og Mahiljow.
  • Belarus 5 – Dekker nasjonalidrett og sunn livsstil.
  • Belarus 24 – Internasjonal kanal som retter seg mot seere utenfor Belarus.
  • NTV Belarus – Startet sendinger 4. juli 2006. Sender innhold og serier fra den russiske tv-kanalen NTV Russia.[19]

Radio[rediger | rediger kilde]

Selskapet driver to nasjonale og tre regionale radiokanaler på FM-båndet.[20]

  • Første kanal – landets største radiokanal.
  • Radio Belarus – nasjonal og internasjonal kanal. Sender på åtte språk: belarusisk, russisk, polsk, engelsk, tysk, fransk, spansk og kinesisk.
  • Radio Kultur – regionskanal med kultur- og musikkprogrammer.
  • Radio Stolitsa – regionskanal med lokale programmer.
  • Radius FM – regionskanal som retter seg mot ungdom.

Navn[rediger | rediger kilde]

Selskapet har offisielle navn på flere språk:

  • Engelsk: National State Television and Radio Company of the Republic of Belarus – BTRC
  • Belarusisk: Нацыянальная дзяржаўная тэлерадыёкампанія Рэспублікі Беларусь (Natsyjanalnaja dejarzjawnaja teljeradyjokampanija Respubliki Belarus)
  • Russisk: Национальная государственная телерадиокомпания Республики Беларусь (Natsionalnaja gosudarstvennaja teleradiokompanija Respubliki Belarus)

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «1 канал. Первый национальный канал Белорусского радио». www.tvr.by. Arkivert fra originalen 3. desember 2017. Besøkt 3. desember 2017. 
  2. ^ a b c d «Program Schedule». www.tvr.by. Belteleradiocompany. Arkivert fra originalen 3. desember 2017. Besøkt 3. desember 2017. 
  3. ^ a b Censorship, Index on. «Belarus: Media literacy vs propaganda - Index on Censorship Index on Censorship». www.indexoncensorship.org (engelsk). Besøkt 3. desember 2017. 
  4. ^ «Посол Польщі Генрик Літвін: Втратити добрий час – це великий ризик для України». Українська правда. 8. november 2011. Besøkt 3. desember 2017. «Henryk Litwin, tidligere polsk ambassadør til Hviterussland: "Fjernsyn i Hviterussland er helt og holdent statlig propaganda."» 
  5. ^ Edward Lucas Podcast: Belarus propaganda Arkivert 23. oktober 2017 hos Wayback Machine. - 20.01.2017. Edward Lucas, redaktør i The Economist: «in Belarus the state television maintains Soviet levels of venom and mendacity.»
  6. ^ «Partner organization targeted by state TV hate propaganda | Reporters without borders». RSF (fransk). Besøkt 3. desember 2017. 
  7. ^ «Поўны спіс 208 беларускіх чыноўнікаў, якім забаронены ўезд у ЕС» [Hele listen over de 208 hviterussiske statsansatte som er bannlyst fra EU]. Наша Ніва (Nasja Niva) (hviterussisk). 10. oktober 2011. Besøkt 3. desember 2017. 
  8. ^ «YouTube deletes Belarus TV's propaganda film». euroradio.fm (engelsk). Besøkt 3. desember 2017. 
  9. ^ Vadzim Smok (17. april 2017). «Was the White Legion really planning an armed attack?». Belarus Digest. Arkivert fra originalen 16. januar 2018. Besøkt 3. desember 2017. 
  10. ^ «Eurovoix's Statement on the Participation of Belarus at the Eurovision Song Contest». Eurovoix (engelsk). 10. mars 2021. Besøkt 10. mars 2021. 
  11. ^ «Latest news: EBU statement on Belarusian entry». www.eurovision.tv. 11. mars 2021. Besøkt 11. mars 2021. 
  12. ^ «Belarus' Eurovision 2021 Entry Faces Disqualification Unless It Is Modified». wiwibloggs (engelsk). 11. mars 2021. Besøkt 11. mars 2021. 
  13. ^ Reuters, AP (12. mars 2021). «Belarus Eurovision song rejected due to political lyrics». DW.COM (engelsk). Deutsche Welle. Besøkt 12. mars 2021. 
  14. ^ Hagen, Knut-Øyvind (12. mars 2021). «Hviterussland kan bli disket fra Eurovision Song Contest». NRK. Besøkt 12. mars 2021. 
  15. ^ «EBU statement on Belarusian participation». eurovision.tv (engelsk). 26. mars 2021. Besøkt 26. mars 2021. 
  16. ^ a b «Belarus: BTRC suspension from the European Broadcasting Union set to expire in 2024». wiwibloggs (engelsk). 27. august 2021. Besøkt 29. august 2021. 
  17. ^ Union (EBU), European Broadcasting (28. mai 2021). «EBU Executive Board agrees to suspension of Belarus Member BTRC». www.ebu.ch (engelsk). Besøkt 29. august 2021. 
  18. ^ «Belarus: EBU expels BTRC from union - Belarus no longer eligible to compete in Eurovision». wiwibloggs (engelsk). 30. juni 2021. Besøkt 29. august 2021. 
  19. ^ «Телеканал "НТВ-Беларусь"». www.tvr.by. Arkivert fra originalen 4. desember 2017. Besøkt 3. desember 2017. 
  20. ^ «Radio Channels». www.tvr.by. Belteleradiocompany. Arkivert fra originalen 3. desember 2017. Besøkt 3. desember 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]