Duna TV

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Duna TV
Duna TV
TypeStatseid kringkastingsselskap
Grunnlagt24. desember 1992; 26 år siden (1992-12-24)
Nedlagt30. juni 2015; 3 år siden (2015-06-30)
LandUngarn
HovedkvarterBudapest
MedierFjernsyn
EierUngarns regjering (frem til 2015)
I dag oppløst og underlagt Duna Media

Duna TV, også kalt Duna Televízió, er et tidligere statseid kringkastingsselskap i Ungarn, stiftet i 1992. Selskapet drev to tv-kanaler, Duna og Duna World, og ble i 2015 oppløst og underlagt landets nye kringkastingsselskap Duna Media. De to tv-kanalene eksisterer fremdeles, men er nå en del av kanaltilbudet til Duna Media.

Historie[rediger | rediger kilde]

Selskapet Duna TV (ungarsk for Donau) ble opprettet i 1992, etter en liberalisering av mediemarkedet i Ungarn. Selskapet var statseid og drev uavhengig av landets andre offentlige kringkaster, Magyar Televízió. Julaften 1992 startet selskapets tv-kanal Duna sine sendinger som den første satellittkanalen i Ungarn. Kanalen produserte og sendte ungarske programmer og nyheter beregnet for ungarske minoritetssamfunn utenfor Ungarn.

De første årene ble selskapet finansiert gjennom en kringkastingsavgift, men i 2002 avskaffet ungarske myndigheter avgiften. I stedet ble Duna TV finansiert av statstilskudd, reklame og kommersiell aktivitet.[1]

I 2006 startet selskapet en ny tv-kanal, Duna World. Den nye kanalen var en internasjonal kanal, også beregnet på ungarere i utlandet. Kanalen sendte en rekke programmer fra Duna samt nyheter på engelsk. Kanalen ble omstrukturert i 2012.

Nedleggelsen[rediger | rediger kilde]

Etter årtusenskiftet begynte ungarske myndigheter arbeidet med å omstrukturere landets offentlige allmennkringkasting. Duna TV, Magyar Televízió og Magyar Rádió ble i 2011 underlagt selskapet MTVA sammen med nyhetsbyrået Magyar Távirati Iroda (MTI). Ifølge den ungarske regjeringen skulle opprettelsen av MTVA bidra til å rydde opp i landets «dysfunksjonelle offentlige kringkastingssektor».[2] Mediereformen fikk imidlertid kritikk fra utenlandske politikere og medieeksperter som mente reformen begrenset kringkasternes uavhengighet og ga regjeringen større kontroll over landets allmennkringkastere.[2]

Duna TV fortsatte som et eget selskap under MTVA, men i 2015 ble det fusjonert med de andre offentlige kringkasterne til Duna Media. Duna TVs kanaler eksisterer fremdeles, men har fått nye profiler og driftes nå av Duna Media.[3]

Kanaltilbud[rediger | rediger kilde]

  • Duna – startet som satellittkanal i 1992 med programmer rettet mot ungarere i utlandet. Er i dag hovedkanalen blant de offentlige tv-kanalene i Ungarn.
  • Duna World – startet i 2006 og omstrukturert i 2012. Satellittkanal og digitalkanal som retter seg mot ungarere i utlandet. Sender også nyheter på engelsk.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Nikoltchev, Susanne, red. (2007). IRIS Special: The public service broadcasting culture. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. s. 119–120. ISBN 9287161887. Besøkt 29. juli 2014. 
  2. ^ a b «Media Law in Hungary | CMCS». medialaws.ceu.hu. Besøkt 5. desember 2017. 
  3. ^ «Hungary state media companies to merge with Duna TV to form Duna Media». The Budapest Beacon (engelsk). 16. desember 2014. Besøkt 5. desember 2017.