İctimai Televiziya

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
İctimai Televiziya (İTV)
Lansert29. august 2005; 13 år siden (2005-08-29)
Eid avDet offentlige selskapet for tv- og radiokringkasting
LandAserbajdsjan Aserbajdsjan
HovedkvarterBaku
Nettsidehttp://www.itv.az

İctimai Televiziya (İTV) (norsk: Offentlig televisjon) er en offentlig tv-kanal i Aserbajdsjan. Kanalen startet sendinger 29. august 2005 etter et politisk vedtak, og hovedkvarteret ligger i hovedstaden Baku.[1] İTV ble medlem i Den europeiske kringkastingsunion i 2007.

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

İTV finansieres gjennom reklame og statlige bevilgninger.[2][3] I 2004 vedtok landets myndigheter en lov som opprettet tv-kanalen, og som følge av loven skulle det også innføres en kringkastingsavgift fra 2010, men avgiften er ennå ikke innført.[2][4][5]

Kanalen eies av selskapet İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti (Det offentlige selskapet for tv- og radiokringkasting) som består av et råd på ni medlemmer. Alle medlemmene skal godkjennes av Aserbajdsjans president. En kringkastingssjef velges også av rådet, og sjefen må godkjennes av presidenten.[1][6] Ordningen og finansieringen har blitt kritisert av ikke-statlige organisasjoner som mener kanalens tette bånd til regjeringen ikke gjør kanalen tilstrekkelig uavhengig og fri.[7][8][9]

İTV ble medlem i Den europeiske kringkastingsunion (EBU) 5. juli 2007, noe som åpnet for deltakelse i EBU-arrangementer som Eurovision Song Contest. Aserbajdsjan og İTV debuterte i konkurransen i 2008, vant i 2011 og arrangerte konkurransen i 2012.[10]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b «Television Channels in Azerbaijan». Ministry of Culture and Tourism of Azerbaijan Republic. Besøkt 26. mars 2014. 
  2. ^ a b «The Law of Azerbaijan Republic on Public TV-Radio Broadcasting» (PDF). 2004. Arkivert fra originalen (PDF) 22. desember 2014. Besøkt 26. mars 2014. 
  3. ^ Hajili, Rashid (2012). Hug, Adam, red. «Freedom of Media in Azerbaijan» (PDF). Spotlight on Azerbaijan. London: Foreign Policy Centre: 41. Arkivert fra originalen (PDF) 15. august 2014. 
  4. ^ Golovanov, Dmitry. «Azerbaijan : Public Broadcasting Introduced». IRIS Legal Observations. European Audiovisual Observatory. Besøkt 26. mars 2014. 
  5. ^ «Funds for Azerbaijan Television and Radio Broadcasting Company to be increased». Azeri-Press Agency. 19. oktober 2013. Arkivert fra originalen . Besøkt 26. mars 2014. 
  6. ^ «Azeri parliament passes controversial broadcasting law». International Journalists' Network. Sitemap International Center for Journalists. 16. januar 2004. Arkivert fra originalen . Besøkt 25. mars 2014. 
  7. ^ Azerbaijan and the European Union: A Policy Dilemma (PDF). Institute for Reporters' Freedom and Safety. september 2013. s. 17. Arkivert fra originalen (PDF) . Besøkt 26. mars 2014. 
  8. ^ Huseynov, Emil (2012). «Freedom of Expression in Azerbaijan: The Internet as the last island of freedom». Pluralism and Internet Governance (PDF). Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE). s. 90. ISBN 978-92-9234-642-3. Besøkt 26. mars 2014. 
  9. ^ Kazimova, Arifa (18. mars 2011). «Media in Azerbaijan: The Ruling Family Dominates TV, the Opposition Has Some Papers». Caucasus Analytical Digest. Swiss Federal Institute of Technology Zurich: Center for Security Studies (25): 5. Arkivert fra originalen (PDF) 26. mars 2014. Besøkt 26. mars 2014. 
  10. ^ Sand, Jon Ola (2011). «Winners All Around». The Business Year. Besøkt 26. mars 2014. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]