Télévision tunisienne

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Établissement de la radio tunisienne
Établissement de la radio tunisienne
TypeOffentlig allmennkringkaster for fjernsyn
Grunnlagt23. juli 2007; 11 år siden (2007-07-23)
LandTunisia
HovedkvarterTunis
MedierFjernsyn, nye medier
Ansatte1235
EierTunisias regjering
MedlemskapEBU
Nettstedwww.tunisiatv.tn

Établissement de la télévision tunisienne (arabisk: مؤسسة التلفزة التونسية, norsk oversettelse: Selskapet for tunisisk fjernsyn) er Tunisias statlige allmennkringkaster for fjernsyn. Selskapet ble etablert av landets president Zine El Abidine Ben Ali i juli 2007, ved at landets tidligere kringkaster ble delt opp i et radioselskap og et fjernsynsselskap. Tunisisk fjernsyn driver to riksdekkende tv-kanaler og er medlem av Den europeiske kringkastingsunion (EBU).[1][2]

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Tunisias fjernsynshistorie går tilbake til 31. mai 1966 etter flere år med utredninger og planlegging. Den første prøvesendingen skjedde i oktober 1965, med et program som varte i 75 minutter. Året etter startet regulære sendinger med offisiell åpning 31. mai 1966. I starten sendte kanalen tre timer daglig, to timer på arabisk og én time med franskspråklige programmer.[3]

I 1976 startet tunisisk fjernsyn å sende i farger, og i juni 1983 endret kanalen navn til TAT1, i forbindelse med etableringen av den franskspråklige tv-kanalen ET2 – et samarbeid mellom Tunisia og Frankrike. ET2 ble stengt i 1994 og i stedet avløst av ungdomskanalen Kanal 21.[3] De to kanalene skiftet senere navn til dagens Al Watanya 1 og 2.

Sammen med tunisisk statsradio var de to tv-kanalene underlagt det statlige kringkastingsselskapet Établissement de la Radiodiffusion-Télévision Tunisienne (ERTT) fra 1990, men i november 2006 besluttet president Zine El Abidine Ben Ali å dele ERTT opp i to selskaper: radiokringkasteren Établissement de la radio tunisienne og fjernsynskringkasteren Établissement de la télévision tunisienne. De to selskapene ble formelt dannet året etter.

I 1987 begynte tunisisk fjernsyn å vise propaganda for første gang, etter pålegg fra landets myndigheter.[3] Etter den arabiske våren i 2011 har imidlertid tunisisk media, også Télévision tunisienne, fått økt frihet til å rapportere og sende nyheter og informasjon. Blant annet har landets politiske oposisjon fått slippe til på statseid radio og fjernsyn.[4][5] Staten utøver likevel stor innflytelse over statskanalene, og i juli 2017 sparket landets regjering plutselig tv-sjefen Elyes Gharbi, angivelig fordi Télévision tunisienne hadde høyt overforbruk av penger og sviktende seertall.[6] Landets journalistforening mente imidlertid oppsigelsen brøt med tunisisk lovgiving og anså oppsigelsen som en trussel mot kringkasterens uavhengighet og frihet.[7]

Kanaler[rediger | rediger kilde]

Tunisisk fjernsyn driver to riksdekkende tv-kanaler:

  • Al Watanya 1 – (Den første nasjonale) landets allmennkanal, startet i 1965 og med faste sendinger fra 1966. Sender nyheter, idrett, underholdning og familieprogrammer. Når 99,8 prosent av landets befolkning.[8]
  • Al Watanya 2 – (Den andre nasjonale) startet i 1994 og sender hovedsakelig kulturprogrammer, drama og barneprogrammer.[8]

I tillegg driver kringkasteren to spesialkanaler, en sportskanal og en nyhetskanal kalt Nyhetshuset.

Se også[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Établissement de la télévision tunisienne». tunisia.mom-rsf.org (engelsk). Besøkt 10. desember 2017. 
  2. ^ (EBU), European Broadcasting Union. «EBU - Members». www.ebu.ch (engelsk). Besøkt 10. desember 2017. 
  3. ^ a b c «Historien til tunisisk fjernsyn (oversatt via Google Oversetter)». translate.google.no. Google Oversetter. Besøkt 10. desember 2017. 
  4. ^ «Tunisia profile». BBC News (engelsk). 2. mai 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  5. ^ «Tunisia». freedomhouse.org (engelsk). Besøkt 10. desember 2017. 
  6. ^ «Télévision tunisienne: Les vraies raisons du limogeage d’Elyes Gharbi - Kapitalis». Kapitalis (fransk). 17. juni 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  7. ^ «Tunisia / The CEO of Télévision Tunisienne fired - Méditerranée Audiovisuelle». Méditerranée Audiovisuelle (engelsk). 5. juli 2017. Besøkt 10. desember 2017. 
  8. ^ a b «Om kanalene (oversatt via Google Oversetter)». translate.google.no. Google Oversetter. Besøkt 10. desember 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]