RTK

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
Radiotelevizioni i Kosovës
Radiotelevizioni i Kosovës
TypeAllmennkringkaster
Grunnlagt19. september 1999; 18 år siden (1999-09-19) (sendinger)
2001; 17 år siden (2001) (offisielt opprettet)
LandKosovo Kosovo
HovedkvarterPristina
MedierRadio, fjernsyn, nye medier
EierKosovos regjering
Nettstedhttp://www.rtklive.com/

Radiotelevizioni i Kosovës (RTK) (norsk oversettelse: Kosovos radio og fjernsyn) er Kosovos allmennkringkaster og tilsvarer NRK i Norge. RTK startet sendinger høsten 1999, kun uker etter at serbiske styrker hadde trukket seg ut av Kosovo, men selskapet ble formelt og juridisk etablert i 2001. RTK er etterfølgeren til den jugoslaviske kringkasteren RTV Pristina som drev radio- og fjernsynssendinger i Kosovo under Jugoslavia-tiden. RTK driver fire tv-kanaler og to radiokanaler samt nettstedet RTKLive.

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Historie[rediger | rediger kilde]

RTP (Radio Televizioni i Prishtinës), også kalt RTV Pristina, var frem til 1990 Kosovos offentlige og eneste kringkaster. Radiosendingene startet i 1946 og de første tv-prøvesendingene tok til i 1974 – samme år som albanerne i Kosovo fikk selvstyre på linje med de andre republikkene i Jugoslavia.[1]

Etter Slobodan Milošević kom til makten i 1989, innførte jugoslaviske myndigheter sensur som et ledd i Milošević' politikk om å gjøre Kosovo «mer serbisk».[2][3] De albanske ansatte ble først permittert og fikk senere sparken fordi de ikke etterkom krav og pålegg fra regjeringen.[4][5]

I 1992 ble de tre kringkasterne i Serbia: RTV Beograd (Serbia), RTV Pristina (Kosovo) og RTV Novi Sad (Vojvodina) sentralisert og underlagt RTS (Radio-televizija Srbije) som gjennom 1990-årene fungerte som en høyttaler for Slobodan Milošević og hans politikk..[2][3] Utover i 1990-årene hadde RTS et par lokale sendinger fra Pristina på en av sine kanaler. Med unntak av en halvtimes nyhetssending på albansk, gikk alle programmene på serbisk.

For å hindre at albansk fjernsyn kunne tas inn i Kosovo, brukte sentralmyndighetene støyantenner for å forstyrre signalene fra Albania. Utover i 1990-årene skaffet stadig flere kosovoalbanere seg parabolantenner til å ta inn albansk fjernsyn (RTSH) som sendte kun to timer daglig via satellitt. En av nyhetsendingene ble laget av tidligere RTV Pristina-journalister bosatt i Albania og ble sponset av Kosovos eksilregjering.

Etableringen av RTK[rediger | rediger kilde]

Da serbiske styrker trakk seg ut av Kosovo i 1999, startet lokale myndigheter opp en ny kringkaster, RTK, med støtte fra Den europeiske kringkastingsunion (EBU) og Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE).[6][7][8] Det har siden vært uenighet om hvorvidt RTK er arvtaker til RTV Pristina. Mange av dem som jobbet i RTV Pristina i 1989 har til stor frustrasjon ikke fått jobbene sine tilbake med den begrunnelse at RTK ikke er en direkte etterfølger, selv om kringkasteren bruker bygningene og studioene til gamle RTV Pristina. Loven som regulerer RTKs drift, ble vedtatt i 2006 og heter Ligji për Radio Televizionin e Kosovës. Et styre som er partipolitisk uavhengig og utnevnes av Kosovos nasjonalforsamling, utnevner RTKs generaldirektør.[9][10]

RTK finansieres i hovedsak av en kringkastingsavgift, tv-reklame og noen mindre bidrag fra ulike institusjoner og organisasjoner. De første årene etter etableringen fikk selskapet også støtte fra Norge.

Kanaltilbud[rediger | rediger kilde]

I dag driver RTK fire tv-kanaler og to radiokanaler samt nettstedet RTKLive.com. De fleste egenproduserte programmene er på albansk, men rundt en firedel av nyhetsprogrammene er på serbisk, tyrkisk, bosnisk og romanes. I tillegg sendes det ukentlige magasiner på de fire minoritetsspråkene.

Tv-kanaler[rediger | rediger kilde]

  • RTK 1
  • RTK 2
  • RTK 3
  • RTK 4

Radiokanaler[rediger | rediger kilde]

  • Radio Kosova
  • Radio Kosova 2

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Tidslinje: Kosovos historie». www.b.dk (dansk). 14. februar 2008. Besøkt 31. desember 2017. 
  2. ^ a b Miroljub Radojkovic. «Media and Cultural Diversity in Serbia» (PDF). Besøkt 30. desember 2017. 
  3. ^ a b «Serbian state media begins to waver in its support of Milosevic». www.hartford-hwp.com. Besøkt 30. desember 2017. 
  4. ^ «History». Media Ownership Monitor (engelsk). Besøkt 30. desember 2017. 
  5. ^ Perlez, Jane (10. august 1997). «Serbian Media Is a One-Man Show». The New York Times (engelsk). ISSN 0362-4331. Besøkt 30. desember 2017. 
  6. ^ «HISTORI E SHKURTËR». www.rtklive.com (engelsk). Besøkt 31. desember 2017. 
  7. ^ (EBU), European Broadcasting Union. «EBU - EBU calls for Kosovo authorities to decide on funding of RTK». www.ebu.ch (engelsk). Besøkt 31. desember 2017. 
  8. ^ «RTK’s Financial Sustainability» (PDF). GAP Policy Brief. Besøkt 31. desember 2017. 
  9. ^ Caucaso, Osservatorio Balcani e. «Journalists’ solidarity in Kosovo: the RTK case». Osservatorio Balcani e Caucaso (italiensk). Besøkt 31. desember 2017. 
  10. ^ Benjamin Rey (red.) (oktober 2014). «Freedom of media in the western Balkans» (PDF). Europaparlamentet. Besøkt 31. desember 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]