Pervyj kanal

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Pervyj kanal
(Kanal 1)
Pervyj kanal (Kanal 1)
Lansert1. april 1995; 23 år siden (1995-04-01)
Eid avDet føderale byrået for håndtering av statlig eiendom (38,9 %)
Natsionalinaja Media Gruppa (25 %)
Roman Abramovitsj (24 %)
TASS (9,1 %)
Ostankino tekniske senter (3,0 %)
LandRussland Russland
HovedkvarterRussland Moskva
Tidligere navn:1995–2002: Russlands offentlige televisjon (ORT)
Nettsidehttps://www.1tv.ru/

Pervyj kanal (russisk: Первый канал, norsk oversettelse: første kanal eller Kanal 1, engelsk: Channel One Russia) er Russlands første, nasjonale tv-kanal. Kanalen har sitt hovedkvarter i Ostankino, like ved Ostankinotårnet i Moskva. Kanalen er en av Russlands største med over 250 millioner seere i over 190 land.[1] Fra 1995 til 2002 var kanalen kjent som Russlands offentlige televisjon (russisk: Общественное Российское Телевидение, Obsjtsjestvennoje Rossijskoje Televidenije, ORT).

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Da Sovjetunionen ble oppløst, tok Russland over det meste av unionens strukturer og institusjoner. Blant annet vedtok Boris Jeltsins nye regjering i 1991 et dekret som sikret russisk kontroll over det sovjetiske sentralfjernsynet. Det russiske tv-selskapet fikk navnet Det russiske statlige tv- og radioselskapet Ostankino. Tv-kanalen var den første i Russland og overtok og beholdt mange av programmene fra det sovjetiske sentralfjernsynets førstekanal (RTO).

I 1994 ble Ostankino delvis privatisert og omgjort til aksjeselskapet ORT. 51 prosent av selskapet ble kjøpt av statlige byråer, mens resten ble kjøpt opp av private investorer. Blant de største eierne var oligarken Boris Berezovskij, som senere hevdet at han ble tvunget til å selge sin aksjepost etter press fra blant president Putin[2]. Posten ble solgt til Chelsea FC-eier Roman Abramovitsj som solgte deler av aksjeposten videre til den russiske staten like etter.[2]

I 1996 ble kanalen medlem av Den europeiske kringkastingsunion (EBU).

Statskontrollert og regjeringstro[rediger | rediger kilde]

På slutten av 2002 skiftet kanalen navn fra ORT til Pervyj kanal (Первый канал). Kanalen er en av Russlands største tv-kanaler og kontrolleres i stor grad av russiske myndigheter.[2] Kanalen har blitt kritisert for å være regjeringsvennlig og sterkt støttende overfor Putins politikk. Kanalens direktør, Konstantin Ernst, er en av Putins allierte, mens presidentens stabssjef Aleksej Gromov, sitter i kanalens styre.[2]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Channel One Russia». eng.1tv.com. Pervyj kanal. Besøkt 24. november 2017. 
  2. ^ a b c d «Media compass: Russia’s changing media landscape». The Calvert Journal (engelsk). 5. april 2014. Besøkt 24. november 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]