Magyar Rádió

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
Magyar Rádió
Magyar Rádió
TypeStatseid allmennkringkaster
Grunnlagt1. desember 1925; 92 år siden (1925-12-01) (regulære sendinger)
Nedlagt30. juni 2015; 2 år siden (2015-06-30)
LandUngarn Ungarn
HovedkvarterBudapest
MedierRadio
EierUngarns regjering (frem til 2015)
I dag oppløst og underlagt Duna Media
MedlemskapEBU (1993–2011)

Magyar Rádió (norsk oversettelse: ungarsk radio), forkortet MR, var Ungarns allmennkringkaster for radio. Selskapets første kanal begynte faste sendinger i 1925, og MR drev seks riksdekkende radiokanaler da selskapet ble inkorporert i det statlige selskapet MTVA i 2011. Fire år senere ble MR oppløst og underlagt den nye offentlige allmennkringkasteren Duna Media sammen med Magyar Televízió og Duna TV. MRs radiokanaler eksisterer fremdeles, men driftes nå av Duna Media.

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

De første prøvesendingene med radio i Ungarn ble kringkastet 15. mars 1924, mens faste sendinger begynte 1. desember 1925.[1] I april tre år etter bygget radioselskapet en sender som kunne kringkaste radioprogrammene over hele Ungarn, og i 1933 sto en 307 meter høy sender klar. Den nye senderen var en av Europas høyeste bygg på denne tiden og videreformidlet sendingene til landets første radiokanal, Budapest 1. MRs andrekanal, Budapest 2, startet sendinger i 1946.

I februar 1949 ble Budapest 1 omdøpt til Kossuth Radio etter Lajos Kossuth, en av de fremste lederne til den ungarske revolusjonen i 1848. Budapest 2 ble omdøpt til Petőfi Radio – etter den kjente ungarske poeten Sándor Petőfi.[1]

Magyar Rádió ble i 1950 skilt fra det nasjonale telegrafbyrået som ble nasjonalisert, og i 1957 fusjonerte ungarsk radio med Magyar Televízió. De to selskapene var underlagt felles ledelse frem til de igjen ble skilt fra hverandre igjen i 1974.

23. mai 1987 startet ungarsk radio en tredje kanal, Radio Bartók. Kanalen var oppkalt etter den ungarske komponisten Béla Bartók og sender fremdeles klassisk musikk og radioteater.[1]

Omstrukturering og nedleggelse[rediger | rediger kilde]

Etter årtusenskiftet begynte ungarske myndigheter arbeidet med å omstrukturere landets offentlige allmennkringkasting. MR, Magyar Televízió og den offentlige tv-kringkasteren Duna TV drev parallelt frem til januar 2011, da de ble underlagt selskapet MTVA sammen med nyhetsbyrået Magyar Távirati Iroda (MTI). Samtidig fikk MTI enerett på å produsere nyheter til de offentlige kringkasterne. Ifølge ungarske politikere skulle opprettelsen av MTVA bidra til å rydde opp i landets «dysfunksjonelle offentlige kringkastingssektor».[2] Mediereformen fikk imidlertid kritikk fra utenlandske politikere og medieeksperter som mente reformen begrenset kringkasternes uavhengighet og ga regjeringen større kontroll over landets allmennkringkastere.[2]

I 2014 vedtok det ungarske parlamentet å fusjonere de fire kringkasterne under MTVA til ett selskap – Duna Media. Ordet Duna er det ungarske navnet for elven Donau. Det nye kringkastingsselskapet og et tilhørende kringkastingsråd ble formelt opprettet 1. juli 2015, og samtidig ble MR lagt ned.[3] Radiokanalene til MR og Duna eksisterer fremdeles side om side i det nye kringkastingsselskapet.

Radiokanaler[rediger | rediger kilde]

Ved nedleggelsen i 2015 drev Magyar Rádió seks radiokanaler. Disse eksisterer fremdeles, men driftes nå av den nye statlige kringkasteren Duna Media.[4]

  • Kossuth Rádió – Ungarns fremste og eldste radiokanal. Kanalen ble startet i 1925 og har over 3 millioner lyttere daglig. Kanalen sender nyheter, debatter, aktuelle programmer og kulturprogrammer.
  • Petőfi Rádió – retter seg mot unge og middelaldrende lyttere. Sender ny musikk, kultur- og konsertanbefalinger samt noe nyheter og kulturprogrammer.
  • Bartók Rádió – klassisk musikk og radioteater.
  • Dankó Rádió – lett underholdning, ungarsk folkemusikk og noe opera.
  • Nemzetiségi Rádió – sender programmer rettet mot etniske minoriteter i Ungarn. Nyheter, kultur og musikk.
  • Parlamenti Rádió – sender daglig fra det ungarske parlamentet og politiske begivenheter.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b c «Radio History». MTVA. Besøkt 30. desember 2017. 
  2. ^ a b «Media Law in Hungary | CMCS». medialaws.ceu.hu. Besøkt 5. desember 2017. 
  3. ^ «Hungary state media companies to merge with Duna TV to form Duna Media». The Budapest Beacon (engelsk). 16. desember 2014. Besøkt 5. desember 2017. 
  4. ^ «Radio». MTVA. Besøkt 5. desember 2017.