Public Broadcasting Services

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Public Broadcasting Services (PBS)
Public Broadcasting Services (PBS)
TypeOffentlig allmennkringkaster
Grunnlagt1. juni 1991; 28 år siden (1991-06-01)
LandMalta
HovedkvarterValetta
MedierRadio, fjernsyn, nye medier
MedlemskapEBU
Nettstedwww.tvm.com.mt/mt/
Denne artikkelen omhandler den maltesiske kringkasteren. For den amerikanske allmennkringkasteren, se PBS.

Public Broadcasting Services Limited (PBS) er Maltas offentlige allmennkringkaster som sender radio og fjernsynMalta. PBS finansieres av statsstøtte og reklameinnekter. Kringkasteren ble opprettet i 1991.

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Kringkasting av radio startet på Malta i 1935, og i 1962 startet de første regulære tv-sendingene. Radioselskapet og fjernsynsselskapet drev hver for seg. Tv-sendingene ble drevet av selskapet Rediffusion, en London-basert uavhengig kringkaster.[1]

I 1975 ble tv-kanalen og Malta radio nasjonalisert og samlet, gjennom opprettelsen av Telemalta Corporation. Det statlige kringkastingsselskapet ble senere kjent som Xandir Malta (XM) og overtok medlemskapet i Den europeiske kringkastingsunion (EBU), som TVM hadde innehatt siden 1970.

I mars 1991 vedtok det maltesiske parlamentet en ny lov som regulerte kringkastingssektoren basert på pluralisme. Loven trådte i kraft 1. juni 1991 og førte til opprettelsen av Public Broadcasting Services (PBS).[1][2] Siden 2003 har PBS vært Maltas eneste medlem av EBU.

Kanaltilbud[rediger | rediger kilde]

Fjernsyn[rediger | rediger kilde]

PBS driver tre tv-kanaler.

Radio[rediger | rediger kilde]

  • Radju Malta
  • Radju Malta 2
  • Magic Malta

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b «Broadcasting in Malta». Maltese History & Heritage (engelsk). 20. april 2013. Besøkt 3. desember 2017. 
  2. ^ Turner, Barry (2008). The Statesman's Yearbook 2009: The Politics, Cultures and Economies of the World (engelsk). Springer. ISBN 9781349740277. 
  3. ^ «Free-to-air broadcasts from parliament». Times of Malta. 5. oktober 2015. Besøkt 1. mars 2016. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]

Offisielt nettstedRedigere på wikidata