Georgias offentlige kringkasting

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Georgias offentlige kringkasting (GPB)
Georgias offentlige kringkasting (GPB)
TypeStatseid allmennkringkaster
Grunnlagt23. mai 1925; 93 år siden (1925-05-23)
LandGeorgia Georgia
HovedkvarterTbilisi
MedierFjernsyn, radio, nye medier
MedlemskapEBU
Nettstedwww.1tv.ge/en

Georgias offentlige kringkasting (GPB) (georgisk: საქართველოს საზოგადოებრივი მაუწყებელი, engelsk: Georgian Public Broadcasting) er den riksdekkende offentlige kringkasteren i Georgia. GPB startet med radiosendinger i 1925, mens tv-sendingene startet i 1956.[1]

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

En lovendring i 2004 omgjorde georgisk fjernsyn fra å være en statlig kringkaster til å være en offentlig kringkaster.[2] GPBs kanaler sender både over bakkenett, satellitt og internett. GPB er medlem av Den europeiske kringkastingsunion.

Fjernsyns- og radiotilbud[rediger | rediger kilde]

Kringkasteren driver to tv-kanaler og to radiokanaler:[2][3]

Fjernsyn[rediger | rediger kilde]

  • 1TV (პირველი არხი, første kanal) – nyheter, underholdning, dokumentarer og serier. Startet sendinger i 1956
  • 2TV (მეორე არხი, andre kanal) – parlamentskanal, startet i 1971.
  • Kanal Pikrussiskspråklig tv-kanal, startet i 2010, avsluttet i 2012.

Radio[rediger | rediger kilde]

  • Radio 1 – startet i 1925
  • Radio 2 – startet i 1995

Økonomisk situasjon[rediger | rediger kilde]

GPB får rundt 40 millioner georgiske lari i statsstøtte årlig, i tillegg kommer rundt 120 millioner lari fra reklameinntekter og produktplassering.[4] Etter 2010 har kringkasteren strevd med økonomiske problemer, og GPBs direktør, Vasil Maglaperidze, foreslo vinteren 2017 å innstille alle sendinger frem til 2018. Unntaket var nyhetssendinger. Bakgrunnen for forslaget var å spare penger, redusere bemanningen og bruke de sparte midlene på å oppdragere GPBs tekniske utstyr og fornye selskapet.[4] Statsminister Giorgi Kvirikashvili støttet planene.[5]

Kringkasteren har blant annet stengt ned en rekke politiske programmer og debattprogrammer, blant annet fellessendingene med Radio Free Europe/Radio Liberty.[6] Avgjørelsen har høstet kritikk blant journalister i landet, og blant en rekke sosial organisasjoner som mener regjeringen får stadig større innflytelse over kringkasteren.[7]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Broadcasting in Georgia Starts on May 23, 1925 | პირველი არხი». 1TV.GE | პირველი არხი. Besøkt 29. november 2017. 
  2. ^ a b «GPB.GE | პირველი არხი». 1TV.GE | პირველი არხი. 2017. Arkivert fra originalen . Besøkt 29. november 2017. 
  3. ^ Tonja. «CIRCOM Regional». CIRCOM Regional (engelsk). Besøkt 29. november 2017. 
  4. ^ a b «Georgia’s Public Broadcaster considering suspension of TV programs». agenda.ge. Besøkt 29. november 2017. 
  5. ^ «PM Kvirikashvili encouraged by talks on reforming the Georgian Public Broadcaster». agenda.ge. Besøkt 29. november 2017. 
  6. ^ «Georgia’s Public Broadcaster shuts down joint shows with RFE/RL». oc-media.org (engelsk). Besøkt 29. november 2017. 
  7. ^ Georgia, Civil. «Civil.Ge | CSOs Concerned over GPB-Related Developments». www.civil.ge (engelsk). Besøkt 29. november 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]