Armenias offentlige TV-selskap

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Armenias offentlige TV-selskap
TypeStatseid allmennkringkaster
Grunnlagt29. november 1956; 64 år siden (1956-11-29)
LandArmenia
HovedkvarterJerevan
MedierFjernsyn, nye medier
DirektørMargarita Grigoryan[1]
MedlemskapEBU
Nettstedwww.1tv.am/en

Armenias offentlige tv-selskap (armensk: Հայաստանի հանրային հեռուստաընկերություն, Hayastani Hanrayin herrustaynkerut’yun; ARMTV eller AMPTV) er Armenias offentlige tv-selskap og driver tv-kanalen Armenia 1 som begynte sine sendinger i 1956. Selskapets engelske navn er Public Television of Armenia.

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Historie[rediger | rediger kilde]

Fjernsynet, som da het Nasjonal TV, hadde sin første sending 29. november 1956. I begynnelsen sendte kanalen fire dager i uken, rundt to timer hver dag. Det første barneprogrammet ble sendt allerede 17. februar 1957, mens nyhetsprogrammet Sjabatva Norutiunner (Ukentlige nyheter) startet 6. august samme år. Programmet startet med jevnlige sendinger i februar 1958 og skiftet navn til Norutiunner (Nyheter).[2]

Frem til 1970-årene sendte tv-kanalen bare i Jerevan-området, men utover i 1970-årene ble utsendingene utvidet til flere andre byer som Kapan, Sisian og Amasia. Disse byene hadde imidlertid tilgang til Moskva TV.[2] I 1973 ble en andre armensk tv-kanal, Kanal 11, startet. Fargesendinger startet samtidig, og i 1977 var halvparten av de to kanalenes sendinger i farger. Samme år var det rundt 500 000 tv-apparater i Armenia.[2]

Etter sovjet-tiden[rediger | rediger kilde]

Etter oppløsningen av Sovjetunionen fikk armensk tv friere tøyler, og et nytt nyhetsprogram Haylur startet i 1991. Imidlertid førte økonomiske problemer og nasjonal strømmangel til at tv-sendingene ble innskrenket til 2–3 timer daglig eller mindre.[2] Haylur ble også lagt ned kort tid etter oppstart.

I 1999 startet armensk tv å kringkaste via satellitt, og i 2000 ble fjernsynet omstrukturert og omdøpt til Det offentlige TV-selskapet. Landets daværende lovgivning påla Armenia 1 å sende alle utenlandske filmer og serier dubbet til armensk. Først i 2005 ble språkkravet hevet.[2]

Samme året ble kanalen medlem av Den europeiske kringkastingsunion, og Armenia debuterte i Eurovision Song Contest året etter. I 2015 anskaffet kanalen en mobil HD-stasjon med ti HD-kameraer og en satellittsender, stasjonen kom på plass takket være midler fra Kina.[2] 13. september 2016 gikk kanalen over til HD-sendinger.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Margarita Grigoryan Executive Director». www.1tv.am (engelsk). ARMTV. Arkivert fra originalen 1. desember 2017. Besøkt 29. november 2017. 
  2. ^ a b c d e f «About us». www.1tv.am (engelsk). ARMTV. Besøkt 29. november 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]