France Ô

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
France Ô
France Ô
Lansert15. januar 2005; 13 år siden (2005-01-15)
Eid avFrance Télévisions
SlagordRegardons autrement
LandFrankrike Frankrike
HovedkvarterParis
Tidligere navn:RFO Sat (1998–2005)
Søsterkanal(er)France 2
France 3
France 4
France 5
NettsideOffisielt nettsted

France Ô (norsk oversettelse: Frankrike Ô) er en av Frankrikes statlige tv-kanaler. Kanalen eies av det statlige kringkastingsselskapet France Télévisions, som også driver kanalene France 2, France 3, France 4 og France 5. France Ô er tilgjengelig via digitalt bakkenett, kabel-tv, satellitt og IPTV, og kanalen hadde i 2017 en markedsandel i det franske tv-markedet på 0,6 prosent.[1][2]

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Kanalen sender programmer fra Frankrikes oversjøiske departementer og regioner samt oversjøiske samfunn til France métropolitaine. Kanalens søsterkanal i landets oversjøiske regioner heter Outre-Mer 1ère.

France Ô het tidligere RFO Sat og sendte vanligvis ni timer daglig. I 2005 ble kanalen omdøpt til France Ô for å samsvare med de andre kanalene til France Télévisions. Bokstaven O står for Outre-mer (oversjøisk), og cirkumfleksen skal illustrere at kanalen var åpen for all verdens aksenter og dialekter.[3] Samtidig skal cirkumfleksen understreke at kanalen ikke skal leses som France null.

I januar 2009 ble France Ô og de andre offentlige kanalene reklamefrie mellom klokken 20.00 og 06.00, siden har tv-reklamene forsvunnet helt fra France Télévisions' kanaler.[4]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Médiamétrie - Communiqués de presse - Télévision - L'audience de la télévision du 20 au 26 novembre 2017». www.mediametrie.fr (fransk). Besøkt 2. desember 2017. 
  2. ^ «Médiamétrie - Communiqués de presse - Télévision - L'audience de la télévision en 2017». www.mediametrie.fr (fransk). Mediametrie. 2. januar 2018. Besøkt 25. juli 2018. 
  3. ^ Desroses, Sandrine (1. mars 2005). «France Ô remplace RFO Sat». Besøkt 9. april 2008. 
  4. ^ «European Public Broadcasters' Crisis: Tax and Ad Ban Hit French Channels». The Hollywood Reporter (engelsk). Besøkt 2. desember 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]