Euronews

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
Euronews' logo
euronewsNBC Logo

Euronews er et europeisk, flerspråklig kringkastingsselskap med hovedkontor i Lyon-Écully i Frankrike. Det ble opprettet i 1993 og hevder å dekke nyheter fra hele verden i et felleseuropeisk perspektiv.[1][2] [3][4]

Innhold[rediger | rediger kilde]

Som en kontinuerlig nyhetskanal rullerer overskrifter fra både Europa så vel som resten av verden i tretti minutters mellomrom. Korte magasinsegmenter fyller vanligvis det gjenværende programoppsettet. Disse fokuserer på markedsdata, finansielle nyheter, sport, kunst og kultur, vitenskap, været, europeisk politikk, og gjennomgang av de viktigste avisene i Europa.[5] Disse enkeltsakene vil tidvis bli avbrutt ved pågående nyhetsvarslinger eller direktesendinger. En del segmenter er vist uten kommentarer under overskriften «No Comment» («Ingen kommentarer»), noe som har vært kanalens signaturprogram siden starten.[6]

Historie[rediger | rediger kilde]

I 1992, som følge av den første Gulfkrigen hvor den amerikanske fjernsynskanalen CNN posisjonerte seg den mest framtredende 24-timers nyhetskanalen, besluttet Den europeiske kringkastingsunion å opprette og etablere kanalen Euronews for å kunne presentere informasjon og nyheter fra et europeisk perspektiv. Euronews hadde sine første sendinger den 1. januar 1993 fra Lyon i Frankrike. Senere, i 1996, ble det opprettet et eget kontor i London i Storbritannia. Euronews ble grunnlagt av en gruppe på ti europeiske offentlige fjernsynsselskaper.[7]

I 1997 kjøpte det britiske fjernsynsselskapet ITN 49 prosent av aksjene i Euronews for 5,1 millioner pund fra Alcatel-Alsthom.[8] ITN har gitt innhold til kanalen sammen med de øvrige andelshaverne, hvilke er representert av konsortiet SOCEMIE (Société Editrice de la Chaîne Européenne Multilingue d'Information EuroNews).[9] SOCEMIE er det faktiske selskapet som produserer innholdet for kanalen og er innehaver lisensrettighetene. Det er medeid av ti europeiske selskaper. Sendingene er per 2013 representert i femten språk.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «The EU Communication ‘propaganda’ debate». New Europe. 23. august 2009.
  2. ^ «Euronews: Channel of Propoganda» Arkivert 2. november 2013 hos Wayback Machine.. EU Democrates. 18. januar 2011.
  3. ^ «EU triples its financial contribution to Euronews» Arkivert 3. november 2013 hos Wayback Machine.. The Parliament. 13. januar 2011.
  4. ^ Pressemelding: «Many Voices One Vision». Euronews. Arkivert fra originalen den 28. desember 2006.
  5. ^ «Euronews and Metropolitan Media Ltd» Arkivert 25. november 2011 hos Wayback Machine. (PDF), Metropolitan Media Ltd
  6. ^ «No comment from EuroNews on YouTube». Advanced Television. 11. oktober 2007.
  7. ^ Collins, Richard (1998): From Satellite to Single Market: New Communication Technology and European Public Service Television. London: Routledge. ISBN 9780415179706. s. 130.
  8. ^ «ITN Acquires 49% Euronews Stake». Telecom Paper. 1. desember 1997.
  9. ^ «Circom Report April 2002» Arkivert 10. oktober 2009 hos Wayback Machine.. Circom. April 2002.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]