Türkiye Radyo Televizyon Kurumu

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
Türkiye Radyo Televizyon Kurumu
Türkiye Radyo Televizyon Kurumu
TypeStatseid allmennkringkaster
GrunnlagtRadio: 1. mai 1964; 54 år siden (1964-05-01)
Tv: 31. januar 1968; 50 år siden (1968-01-31)
LandTyrkia Tyrkia
HovedkvarterAnkara i Tyrkia
MedierRadio, fjernsyn og nye medier
EierTyrkias regjering
MedlemskapEBU
Nettstedwww.trt.net.tr

Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (norsk oversettelse: Tyrkias radio- og fjernsynsselskap), forkortet TRT, er Tyrkias nasjonale offentlige kringkastingsselskap og ble etablert i 1964. I dag drifter TRT tolv nasjonale og regionale tv-kanaler, to internasjonale tv-kanaler og ni nasjonale radiokanaler. Hoveddelen av TRTs inntekter kommer fra en nasjonal kringkastingsavgift, mens en mindre del hentes inn gjennom statsstøtte og annonseinntekter. Lenge var TRT den eneste radio- og tv-kanalen i landet, frem til de første kommersielle radio- og tv-kanalene ble etablert i begynnelsen av 1990-årene.

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Historie[rediger | rediger kilde]

TRTs forgjenger, Türkiye Radyoları, startet opp med prøvesendinger på radio i 1926 og var en av de 23 kringkastingsselskapene som grunnla Den europeiske kringkastingsunion (EBU) i 1950. I 1964 etablerte den tyrkiske regjeringen TRT, som overtok for det opprinnelige radioselskapet.[1]

Først i januar 1968 startet TRT opp med tv-prøvesendinger i hovedstaden Ankara, gjennom senderen Ankara Television. I 1970 ble kanalens sendinger overført til İzmir gjennom senderen Izmir TV og i 1971 til Istanbul via Istanbul TV. Frem til 1986 het TRTs tv-kanal formelt Ankara Television.[1]

I august 1972 fornyet TRT medlemskapet i EBU til også å omfatte fjernsyn, og året etter produserte TRT sin første Eurovisjons-sending, en fotballkamp mellom Tyrkia og Italia. I 1975 deltok Tyrkia for første gang i Eurovision Song Contest. Året etter meldte TRT seg inn i Den asiatiske kringkastingsunion.

Alle tv-sendinger var i svart-hvitt frem til nyttårsaften 1981, og først i 1984 la TRT1 om til fargesendinger. I 1986 etablerte TRT sin andrekanal, TRT2. Parallelt med dette ble Ankara Television omdøpt til TRT1, og kanalens 16 år lange tv-monopol ble brutt.[1][2]

Finansiering[rediger | rediger kilde]

Rundt 70 prosent av TRTs inntekter kommer fra en skatt som hentes inn via strømregningen til tyrkiske husholdninger samt en kringkastingsavgift på tv- og radioapparater. Rundt 20 prosent av inntektene er statsstøtte, mens de siste 10 prosentene kommer fra reklameinntekter.

I dag drifter TRT ni radiokanaler og tolv tv-kanaler nasjonalt i Tyrkia. I tillegg kommer to internasjonale tv-kanaler samt en rekke radiokanaler som retter seg mot tyrkere bosatt i utlandet.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b c «About Us, TRT History | TRT Museum of Broadcasting History». www.trtmuze.com.tr (engelsk). Besøkt 22. november 2017. 
  2. ^ Noam, Eli (6. februar 1992). Television in Europe (engelsk). Oxford University Press. ISBN 9780195361544. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]