ERTU

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Den egyptiske radio- og fjernsynsunionen (ERTU)
Den egyptiske radio- og fjernsynsunionen (ERTU)
TypeStatseid allmennkringkaster
Grunnlagt1960, omstrukturert i 1971
LandEgypt
HovedkvarterKairo
Medierradio, fjernsyn, nye medier
MedlemskapEBU
Nettstedwww.ertu.org/

Den egyptiske radio- og fjernsynsunionen (ERTU), arabisk: اتحاد الاذاعة و التليفزيون المصريIttihād al-Idhā‘ah wal-Tilīfizyūn al-Miṣrī) er Egypts statlige allmennkringkaster, etablert i 1960. Unionen er blant de eldste kringkastingsselskapene i den arabiske verden og eies av den egyptiske regjeringen. ERTU er medlem av Den europeiske kringkastingsunion.[1]

Historie[rediger | rediger kilde]

Egyptisk radio begynte sine sendinger 31. mai 1934, etter en avtale med det britiske radioselskapet Marconi Company. I desember 1947 ble avtalen med Marconi avsluttet, og i stedet opprettet Egypt en egen nasjonal radiokanal, kalt Første program. Senere kom tre nye radiokanaler til. Radiokanalen nådde over hele Midtøsten og Nord- og Øst-Afrika. Det nye statlige kringkastingsselskapet, Egyptisk statsradio (الإذاعة الحكومية المصرية), var blant grunnleggerne av Den europeiske kringkastingsunion (EBU) i 1950.

Egyptisk fjernsyn startet sine sendinger 21. juli 1960. Kanalen sendte seks timer daglig og hadde fjernsynsmonopol i Egypt.

ERTUs hovedkvarter i Kairo.

Den nasjonale allmennkringkasteren ble omstrukturert i 1971 til Den arabiske radio- og fjernsynsunionen. Unionen var delt inn i fire avdelinger: radio, fjernsyn, teknisk og økonomi. Hver avdeling hadde en styreleder som var direkte underlagt Egypts informasjonsminister. Senere ble unionens navn endret til dagens navn: Den egyptiske radio- og fjernsynsunionen (ERTU).

Den egyptiske allmennkringkasteren var medlem av EBU fra 1950, men meldte seg ut i 1958 som et svar på at Israels allmennkringkaster IBA ble medlem av unionen. ERTU ble aktivt medlem igjen fra 1. januar 1985.

Selv om kringkasteren er statskontrollert, kommer hovedinntektene fra reklame.[2]

Radiokanaler[rediger | rediger kilde]

Større kanaler[rediger | rediger kilde]

  • Egyptisk radio (إذاعة البرنامج العام) – grunnlagt 1934, ERTUs hovedkanal på radio
  • Arabernes stemme (إذاعة صوت العرب) – grunnlagt 1953, som en pan-arabisk stasjon
  • Kulturradio (إذاعة البرنامج الثقافي) – grunnlagt i 1957, tidligere kjent som Andre program (البرنامج الثاني)
  • Midtøsten radio (إذاعة الشرق الأوسط) – grunnlagt i 1964, som en pan-arabisk stasjon
  • Europeisk program (إذاعة البرنامج الأوربي) – sender på engelsk, fransk, gresk, italiensk og tysk

Tv-kanaler[rediger | rediger kilde]

Nasjonale kanaler[rediger | rediger kilde]

  • Kanal 1
  • Kanal 2
  • Kanal 3
  • Kanal Egypt

I tillegg finnes det seks statlige regionskanaler som kringkaster i ulike regioner som Kairo, Ismailia, Alexandria, Tanta, Minya og Aswan.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Group, Oxford Business (13. november 2013). The Report: Egypt 2013 (engelsk). Oxford Business Group. ISBN 9781907065910. 
  2. ^ Dr. Hussein Amin. «Strengthening the Rule of Law and Integrity in the Arab World – Report on the State of the Media in Egypt» (PDF). Besøkt 25. november 2017. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]