Document.no

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Document.no
URLhttp://www.document.no/
Type nettstedNyheter og politisk debatt
Tilgjengelige språkNorsk
EierDocument.no AS
Lansert2003

Document.no er en norsk nettavis som inneholder politisk analyse, kommentarer, essays og reportasjer og utgir bøker innen politisk filosofi på Document forlag.

Antallet unike lesere per måned lå i april 2012 på over 50 000.[1] Nettstedet oppga i juni 2015 å ligge stabilt på omtrent 100 000 unike lesere,[2] og oppga nær 270 000 lesere for september 2016.[3] Document.no eies og utgis av aksjeselskapet med samme navn. Hans Rustad er redaktør og daglig leder, mens Trond Ellingsen er styreleder.

Nettstedet har hovedvekt på norsk og europeisk politikk med fokus på utfordringer knyttet til innvandringer og møte mellom islamske- og andre kulturer. Document.no dekker også internasjonal politikk og har egen spalte med gjesteskribenter fra inn- og utland. Nettstedet presenterer også kunstnerisk stoff innen litteratur, billedkunst og musikk.

Historikk[rediger | rediger kilde]

Document.no startet 14. januar 2003 som en blogg av Hans Rustad, Gunnar Nyquist og journalisten Olav Andreas Øvrebø[4] Den gang handlet bloggen mest av alt om invasjonen av Irak og den tiltagende anti-amerikanismen i Norge. Ifølge Rustad selv handlet det om å skape et «korrektiv» i det norske medielandskapet, mot et venstreideologisk hegemoni som har alliert seg med illiberale krefter.[5]

Siden har Document.no beveget seg mot å være en nettavis, og beskrives som et «politisk nettmagasin»[6] med journalistene Hanne Tolg og Christian Skaug.

I 2008 fremmet regjeringen et forslag om ny blasfemiparagraf i Norge. Forslaget ble møtt med motstand fra flere hold, og tidligere generalsekretær i Human-Etisk Forbund Lars Gule og journalist på Document.no, Nina Hjerpset-Østlie, laget sammen et opprop mot forslaget.[7] Til slutt trakk regjeringen forslaget tilbake etter at det ble møtt med sterk motstand fra blant annet Norsk Presseforbund,[8] Human-Etisk forbund,[9] Den norske kirke,[10] samt flere medier.[11] Denne hendelsen omtales som første gang «bloggere» satte den politiske dagsorden i Norge.[12]

I januar 2013 sendte NRK Dagsrevyen en reportasje om en romkvinne dømt for menneskehandel der man utelot opplysninger om at kvinnen også ble dømt for medvirkning til voldtekt av sin egen datter som på tidspunktet var 11 år. Document.no var de første som påpekte utelatelsen.[11] NRK ble senere felt for dette i PFU etter at kvinnens datter hadde klaget saken inn.[13]

I 2013 gav redaksjonen ut jubileumsskriftet Document for å markere tiårsjubileet for nettstedet.[14] Etter denne første utgivelsen har nye tidsskrifter kommet ut med omtrent ett års mellomrom.[15][16][17]

Nettstedet fikk global medieoppmerksomhet[18] i 2011 da det ble kjent at Anders Behring Breivik hadde deltatt i kommentarfeltene der. Breivik deltok også på et åpent møte arrangert av document.no, populært kalt Documents Venner. Breivik var spesielt aktiv i 2009, men uttrykker i sitt manifest[19] frustrasjon over å bli avvist av redaktøren og mente at document.no bare ville være en moderat «kulturkonservativ» tenketank og kuttet forbindelsene etter motstanden han møtte fra redaksjonen.[20]

Politisk ståsted[rediger | rediger kilde]

Document.no har en islam- og innvandringskritisk profil, og blir også beskrevet med en nasjonalkonservativ[21] eller verdikonservativ profil.[21][22] Det redaksjonelle stoffet på nettstedet ligger innenfor det kommentatorer betegner som legitim religions- og innvandringskritikk,[20][21] samtidig som gjesteskribenter og kommentatorer slipper til med det som betegnes som rasistiske og islamofobe ytringer.[21][20][23][24]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Red.: Status og 53 000 lesere i april - Document.no
  2. ^ «179 000 Document-lesere». 
  3. ^ «Red.: Document-suksessen fortsetter: 270.000 unike IP-adresser i september». Document. 18. oktober 2016. Besøkt 18. oktober 2016. 
  4. ^ Øvrebø, Olav Anders. «Olav Anders Øvrebø: Journalistikken etter publiseringsmonopolet». www.oov.no. Besøkt 5. mars 2017. 
  5. ^ «Vil ta friheten i forsvar». Klassekampen. Besøkt 5. mars 2017. 
  6. ^ Document omtales som «politisk nettmagasin» i Journalisten.no
  7. ^ Opprop mot regjeringens vern av religion - Fri Tanke
  8. ^ Frykter forbud mot religionskritikk i Norge - Fri tanke
  9. ^ Regjeringen vil verne religioner mot kritikk - Fri Tanke
  10. ^ Mellomkirkelig råd imot ny blasfemilov[død lenke] - Dagsavisen
  11. ^ a b Æres den .. - Minervanett
  12. ^ Dagbladet, 4. februar 2009, lest 16. oktober 2015
  13. ^ «PFU-sak 029/13» Arkivert 13. oktober 2013 hos Wayback Machine.
  14. ^ Hans Rustad, red. (2013). Document Tidsskrift 1 - 10 års jubileumsnummer. Document Forlag. ISBN 978-82-7519-200-2. Arkivert fra originalen 22. desember 2015. 
  15. ^ Hans Rustad, red. (2014). Document Tidsskrift 2 - Grunnlovsjubileet. Document Forlag. ISBN 978-82-7519-202-6. Arkivert fra originalen 22. desember 2015. 
  16. ^ Hans Rustad, red. (2015). Document Tidsskrift 3 - Brorskapet. Document Forlag. ISBN 978-82-7519-203-3. Arkivert fra originalen 22. desember 2015. 
  17. ^ Hans Rustad, red. (2015). Document Tidsskrift 4 - Aldri mer 2015. Document Forlag. ISBN 978-82-7519-207-1. Arkivert fra originalen 22. desember 2015. 
  18. ^ Suspect admired bloggers who believe Europe is drowning in Muslims - CNN
  19. ^ «Dagbok – november 2009», side 1416
  20. ^ a b c Shoaib Sultan, «Organisert islamhat i dag» i Motgift. Akademisk respons på den nye høyreekstremismen, Flamme Forlag og Forlaget Manifest, Oslo 2012. Side 355.
  21. ^ a b c d nrk.no Nettmøte med Øystein Sørensen 01.06.2012
  22. ^ Gunnar Thorenfelt (4. februar 2009). «Bloggere senket regjeringens blasfemiforslag». Dagbladet. 
  23. ^ Retter krass kritikk mot nettsted - Aftenposten.no
  24. ^ - Gjødsler ekstremismen - Klassekampen.no

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]