Human Rights Service

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
Stiftelsen Human Rights Service
Grunnlegger(e) Rita Karlsen
Type Stiftelse
Org.nummer 985 066 302
Stiftet 9. september 2002
Hovedkontor Oslo
Daglig leder Rita Karlsen
Nettsted rights.no

Human Rights Service (HRS) er en norsk stiftelse etablert i 2001[1] som er lokalisert i Oslo. Den beskriver seg som «en partipolitisk uavhengig tenketank med fokus på menneskerettigheter og demokrati i et fleretnisk og flerkulturelt samfunn, spesielt i forhold til barn, unge og kvinner

Stiftelsen ble grunnlagt av Rita Karlsen, som fortsatt leder den. Informasjonsleder er Hege Storhaug.

Under Kjell Magne Bondeviks andre regjering fikk stiftelsen støtte over statsbudsjettet etter et forlik med Fremskrittspartiet, som da var støtteparti for Bondeviks mindretallsregjering.[2] Den årlige støtten på rundt to millioner kroner ble halvert i 2011,[2] men Oslo kommune valgte å kompensere for dette ved å gi stiftelsen én million kroner i prosjektstøtte.[3] Støtten fra Oslo kommune ble trukket fra budsjettet for 2016.[4]

I 2009 anmeldete forfatteren Amal Aden anmeldte HRS for det Aden mener er ulovlig lydbåndopptak og ryktespredning.[5] Saken ble senere henlagt på grunn av manglende kapasitet hos politiet.[6]

Tove Smaadahl og Likestillingssenteret anklaget i 2002 HRS for å presse unge kvinner. HRS saksøkte Smaadahl for injurier, saken endte med forlik.[7]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Human Rights Service i Store norske leksikon
  2. ^ a b Kjetil Gillesvik (10. oktober 2011). «Regjeringen halverer støtten til Human Rights Service». Vårt Land. Besøkt 3. april 2016. 
  3. ^ Even Gran (24.11.2011). «Carl I. Hagen fikk viljen sin: Rettet opp kuttet til Human Rights Service» (norsk). Fritanke.no. Besøkt 13. januar 2015. 
  4. ^ «Human Rights Service mister millionstøtte». Dagbladet.no. Besøkt 14. mars 2016. 
  5. ^ «-Tar HRS påstander på alvor». Dagbladet. 29. juli 2009. Besøkt 10. april 2010. 
  6. ^ Dagbladet 26.07.2009.
  7. ^ HRS og Storhaug fulgt av anklager Dagbladet. 3. juli 2009.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]