TV3

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
(Omdirigert fra TV3 (Viasat))
Hopp til navigering Hopp til søk
TV3
TV3 Norway logo 2016.png
Lansert31. desember 1987; 34 år siden (1987-12-31)
LandNorge
Litauen
Latvia
Danmark
Estland
Sverige
Russland
HovedkvarterLondon, England
Eid avViaplay Group
Søsterkanal(er)V4
TV6
StrømmetjenesteViaplay
Viafree
NettsideTV3s hjemmeside

TV3 er den største kommersielle TV-kanalen til Viaplay Group i Norge. Men kanalen har også 2 søsterkanaler; V4 og TV6

TV3 sender separate kanaler i Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Latvia og Estland, samt som Viasat3 i Ungarn, hver med lokale underholdningsprogrammer på de respektive språkene for landene. Alle kanalene blir sendt fra London i Storbritannia, noe som medfører at Viasat opererer under det britiske reklameregler og kontrollorganet Ofcom.

Innhold[rediger | rediger kilde]

TV3 er en underholdningskanal og programtilbudet består av innkjøpte serier, filmer og norske egenproduserte programmer i ulike kategorier. Blant TV3s mest kjente norskproduserte programmer er Robinsonekspedisjonen (1999-2013), Paradise Hotel, Luksusfellen, Hellstrøm rydder opp - hjemme, Hellstrøm rydder opp, MasterChef og Boligjakten.

Av innkjøpte amerikanske serier er TV3 mest kjent for Ellen DeGeneres, Dr. Phil, 24: Live Another Day, Sex og singelliv, Tyrant, The Blacklist, The Mentalist, Bones, Two and a Half Men og NCIS. «Søndagsfilmen» har også vært en fast programpost på TV3 i mange år.

I 2018 fikk NENT rettighetene til å vise International Handball Federation (IHF) sine VM frem til 2025 og European Hanball Federation (EHF) sine EM frem til 2026.[1][2]

TV3 og Viaplay viser alle Norge sine kamper i mesterskapene.

Oppslutning[rediger | rediger kilde]

TV3 hadde en dekningsgrad på 91,5 % i 2012[3] og en markedsandel på 4,2 % (i første kvartal av 2012).[4]

Starten[rediger | rediger kilde]

Kanalen var i de første årene en fellesskandinavisk TV-kanal og hadde sin første sending nyttårsaften 1987. Det første skandinaviske programmet var Scene 3 (blant annet ledet av Rita Westvik), mens den første innkjøpte serien var Santa Barbara. Disse programmene ble sendt fra januar 1988.[5] Senere på året satte de opp kjente utenlandske serier som blant annet Magnum, P.I., M*A*S*H, Flipper, The Tracey Ullman Show, Knots Landing, Remington Steele, reportasjeprogrammet 48 timer og barneprogram som blant annet Smurfene.[6][7][8]

Kanalen feiret sin ettårsdag på nyttårsaften 1988 med det egenproduserte TV-showet TV3s nyttårsbobler, ble ledet av Rita Westvik og hvor artister som Dizzie Tunes, Lill-Babs, Jahn Teigen og Magnus Härenstam opptrådte.[9] Et annet egenprodusert program som gikk de første årene var Lykkehjulet.

I 1990 ble kanalen splittet opp i TV3 Norge, TV3 Danmark og TV3 Sverige.

Egen nyhetssending[rediger | rediger kilde]

Kanalen hadde en kort periode en egen nyhetssending som gikk daglig fra 1993 til 1996. Sendingene het 3 minutter og var en meget kort nyhetsoppdatering (med værmelding) som tilsammen hadde en varighet på tre minutter.

Politisk innblanding[rediger | rediger kilde]

Kanalens sendinger ble forsøkt stoppet av Brundtlandregjeringen senhøsten 1987. Kulturminister Hallvard Bakke og samferdselsminister Kjell Borgen nektet å gi kanalen konsesjon til å sende via kabel i Norge på grunn av at den var reklamefinansiert. Janco Kabel-TV, nåværende Telia mente imidlertid at Bakke ikke hadde lovhjemmel til å nekte folk å ta ned TV3 og valgte derfor å sende kanalens aller første sending på nyttårsaften. Bakkes forbud førte til at Norsk Kabel-TV Forbund anket saken til Kongen i statsråd.[10]

Usikkerheten rundt hvorvidt det var lovlig å sendte kanalens sendinger førte til at norske kabel-TV-selskaper stanset overføringene etter noen dager med sending.[11] Men Bakke fikk opinionen mot seg og i tillegg startet en rekke kjente kulturpersonligheter å sette i gang en boikottaksjon overfor NRK. «Albania-modellen mot uttrykksfrihet på et vestlig pluralistisk TV medium», var uttrykk som Rolv Wesenlund brukte i forbindelse med Bakkes holdning.[12] Samtidig hadde mange reagert på at mens TV3 ble nektet å sende, så hadde reklamefinansierte britiske kanaler som Sky Channel (sendinger i Norge fra 1982 til 1989) og Super Channel hatt konsesjon til å sende i Norge i flere år.

Disse hendelsene, samt press innad i regjeringen og partiet, førte til at Bakke den 12. januar snudde i saken.[5] VG skrev at Bakke hadde blitt utsatt for press både fra kollegaer i regjeringen, APs landsstyre og tillitsmenn i partiet.[13]

Nyere historie[rediger | rediger kilde]

8. september 2007 ble søsterkanalen Viasat 4 lansert.

1. september 2011 ble TV3 HD lansert (kun tilgjengelig for Viasat-abonnenter, nå Allente).[14] Fra 2016 også i HD på Canal digital, nå Allente.

1. januar 2012 begynte TV3 å tekste alle nye norske programmer for hørselshemmede, via TV3s tekst-tv side 333.[15]

21. november 2013 ble søsterkanalen TV6 lansert. Denne kanalen har kvinner i aldersgruppen 35-50 som målgruppe.[16]

Land[rediger | rediger kilde]

Se også[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Rapport NENT Group Håndball Rettigheter til 2025» (PDF). 
  2. ^ «Partners sportsrights - Norway». Nordic entertainment group (engelsk). Besøkt 8. desember 2020. 
  3. ^ TNS Gallup Arkivert 19. juli 2012 hos Wayback Machine.
  4. ^ «Her er vårens tv-vinnere». kampanje.com. 2. mai 2012. Besøkt 19. juni 2022. 
  5. ^ a b «Jubel i Oslo». VG. 12. januar 1988. «Nyheten om kulturminister Bakkes kuvending slo ned som en bombe i TV3s Oslo-kontor i går ettermiddag.» 
  6. ^ «Radio- og TV-sidene». Indre Akershus Blad. Aurskog-Høland. 5. september 1988. 
  7. ^ «TV onsdag». Tvedestrandsposten. 31. mai 1988. 
  8. ^ «TV og radio». Totens Blad. 19. juli 1988. s. 14. 
  9. ^ «Fjernsyn lørdag 31. desember». Harstad Tidende. 29. desember 1988. 
  10. ^ «TV3 i nyttårspresang». VG. 23. desember 1987 – via retriever.no. 
  11. ^ «Han tør ikke sende TV3». VG. 6. januar 1988. 
  12. ^ «Kulturministerens enøyde fjernsyn». VG. 8. januar 1988 – via retriever.no. 
  13. ^ «Presset av alle». VG. 12. januar 1988 – via retriever.no. «Regjeringen fikk kalde føtter. Kulturminister Hallvard Bakke ble presset til å endre standpunkt til TV3.» 
  14. ^ «TV3 HD Norway (Arkivert kopi)». MTG. 7. mars 2012. Arkivert fra originalen 3. juli 2012. Besøkt 24. juni 2012.  MTGs svenske nettsider
  15. ^ «TV3-teksting starter med teksting (Arkivert kopi)». Hørselshemmedes Landsforbund. 12. januar 2012. Arkivert fra originalen 14. september 2013. Besøkt 24. juni 2012.  Nettsidene til Hørselhemmedes Landsforbund
  16. ^ «Innsikt : TV6 et halvt år (Arkivert kopi)». TV3. 2014. Arkivert fra originalen 26. oktober 2014. Besøkt 26. oktober 2014. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]