TV3

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
TV3
TV3
Lansert31. desember 1987; 29 år siden (1987-12-31)
Eid avSverige Modern Times Group
LandNorge Norge

Litauen Litauen
Latvia Latvia
Danmark Danmark
Estland Estland
Sverige Sverige

Russland Russland
HovedkvarterEngland London, England
Nettsidetv3.no

TV3 er den største kommersielle TV-kanalen til Viasat Broadcasting, som er en del av det svenske mediekonsernet Modern Times Group. TV3 sender separate kanaler i Norge, Sverige, Danmark, Litauen, Latvia og Estland, samt som Viasat3 i Ungarn, hver med lokale underholdningsprogrammer på de respektive språkene for landene. Alle kanalene blir sendt fra London i Storbritannia, noe som medfører at Viasat opererer under det britiske reklameregler og kontrollorganet Ofcom.

Innhold[rediger | rediger kilde]

TV3 er en underholdningskanal og programtilbudet består av innkjøpte serier, filmer og norske egenproduserte programmer i ulike kategorier. Blant TV3s mest kjente norskproduserte programmer er Robinsonekspedisjonen (1999-2013), Paradise Hotel, Luksusfellen, Hellstrøm rydder opp - hjemme, Hellstrøm rydder opp, MasterChef og Boligjakten.

Av innkjøpte amerikanske serier er TV3 mest kjent for Ellen DeGeneres Show, Dr. Phil, 24: Live Another Day, Sex og singelliv, Tyrant, The Blacklist, The Mentalist, Bones, Two and a Half Men og NCIS. «Søndagsfilmen» har også vært en fast programpost på TV3 i mange år.

Oppslutning[rediger | rediger kilde]

TV3 hadde en dekningsgrad på 91,5 % i 2012[1] og en markedsandel på 4,2 % (i første kvartal av 2012).[2]

Starten[rediger | rediger kilde]

Kanalen var i de første årene en fellesskandinavisk TV-kanal og hadde sin første sending nyttårsaften 1987. Det første skandinaviske programmet var Scene 3 (blant annet ledet av Rita Westvik), mens den første innkjøpte serien var Santa Barbara. Disse programmene ble sendt fra januar 1988.[3] Senere på året satte de opp kjente utenlandske serier som blant annet Magnum, P.I., M*A*S*H, Flipper, The Tracey Ullman Show, Knots Landing, Remington Steele, reportasjeprogrammet 48 timer og barneprogram som blant annet Smurfene.[4][5][6]

Kanalen feiret sin ettårsdag på nyttårsaften 1988 med det egenproduserte TV-showet TV3s nyttårsbobler, ble ledet av Rita Westvik og hvor artister som Dizzie Tunes, Lill-Babs, Jahn Teigen og Magnus Härenstam opptrådte.[7] Et annet egenprodusert program som gikk de første årene var Lykkehjulet.

Egen nyhetssending[rediger | rediger kilde]

Kanalen hadde en kort periode en egen nyhetssending som gikk daglig fra 1993 til 1996. Sendingene het 3 minutter og var en meget kort nyhetsoppdatering (med værmelding) som tilsammen hadde en varighet på tre minutter.

I 1994 ble kanalen splittet opp i TV3 Norge, TV3 Danmark og TV3 Sverige.

Politisk innblanding[rediger | rediger kilde]

Kanalens sendinger ble forsøkt stoppet av Brundtlandregjeringen senhøsten 1987. Kulturminister Hallvard Bakke og samferdselsminister Kjell Borgen nektet å gi kanalen konsesjon til å sende via kabel i Norge på grunn av at den var reklamefinasiert. Janco Kabel-TV mente imidlertid at Bakke ikke hadde lovhjemmel til å nekte folk å ta ned TV3 og valgte derfor å sende kanalens aller første sending på nyttårsaften. Bakkes forbud førte til at Norsk Kabel-TV Forbund anket saken til Kongen i statsråd.[8]

Usikkerheten rundt hvorvidt det var lovlig å sendte kanalens sendinger førte til at norske kabel-TV-selskaper stanset overføringene etter noen dager med sending.[9] Men Bakke fikk opinionen mot seg og i tillegg startet en rekke kjente kulturpersonligheter å sette i gang en boikottaksjon overfor NRK. «Albania-modellen mot uttrykksfrihet på et vestlig pluralistisk TV medium», var uttrykk som Rolv Wesenlund brukte i forbindelse med Bakkes holdning.[10] Samtidig hadde mange reagert på at mens TV3 ble nektet å sende, så hadde reklamefinansierte britiske kanaler som Sky Channel og Super Channel hatt konsesjon til å sende i Norge i flere år.

Disse hendelsene, samt press innad i regjeringen og partiet, førte til at Bakke den 12. januar snudde i saken.[11] VG skrev at Bakke hadde blitt utsatt for press både fra kollegaer i regjeringen, APs landsstyre og tillitsmenn i partiet.[12]

Nyere historie[rediger | rediger kilde]

8. september 2007 ble søsterkanalen Viasat 4 lansert.

1. september 2011 ble TV3 HD lansert (kun tilgjengelig for Viasat-abonnenter).[13] Fra 2016 også i HD på Canal digital.

1. januar 2012 begynte TV3 å tekste alle nye norske programmer for hørselshemmede, via TV3s tekst-tv side 333.[14]

21. november 2013 ble søsterkanalen TV6 lansert. Denne kanalen har kvinner i aldersgruppen 35-50 som målgruppe.[15]

Land[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ TNS Gallup Arkivert 19 juli 2012 hos Wayback Machine.
  2. ^ Kampanje – Her er vårens tv-vinnere (2.5.2012)
  3. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=055016198801121S9eJk4E0s2b0ZnA9V1oapty100201010j16&x=ac4143ef74196adef895e9bd453d266f
  4. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=0550161988091043DATf1SIY7d0qlc0m4F0XDP100201011l1m&x=76ffa125156197a0f480c89c75a8d4a3
  5. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=055016198806011AzwKX1QoYtn1Vb39K2TVfVr100201011b1d&x=c181c497dcf605f53110c21e9dffeada
  6. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=0550161988080100DTcJ44tilc0n0kNN3sZ0bK100201011617&x=df64b519d19d92e469749b01714845e8
  7. ^ VG - TV-lørdag (31.12.1988)
  8. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=0550161987122318JqpK0BzLiG1jTWyY3TSCeb10020101131a&x=9c3029aabb10cf87d5a6349d01387981
  9. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=0550161988010636b7z90OWPXW29jykN3iEQ8u10020101191d&x=d96ea13554bba53f09acc2d4303e5a10
  10. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=055016198801082IbFdn2mGUZq39OO3B1cmnYy10020101181f&x=f3dc742021a523982ff4852cf4a20d4c
  11. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=055016198801121S9eJk4E0s2b0ZnA9V1oapty100201010j16&x=ac4143ef74196adef895e9bd453d266f
  12. ^ http://www.retriever-info.com/proxy/?id=055016198801121S9eJk4E0s2b0ZnA9V1oapty100201010i16&x=33ae157854462837c1d5a6f78b19d600
  13. ^ «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 2012-07-03. Besøkt 24. juni 2012.  MTGs svenske nettsider
  14. ^ «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 2013-09-14. Besøkt 24. juni 2012.  Nettsidene til Hørselhemmedes Landsforbund
  15. ^ «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 2014-10-26. Besøkt 26. oktober 2014. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]