TV Vest

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk

TV Vest (TV Aftenbladet i perioden 5. januar 2009 – 31. januar 2010) var en kommersiell TV-stasjon med konsesjon til å dekke sør-Rogaland. Kanalen startet opp under navnet TV Vest i Stavanger i april 1996 og ble senere kjøpt opp av Stavanger Aftenblad. 5. januar 2009 byttet kanalen navn til TV Aftenbladet.[1] 29. oktober samme år bestemte Stavanger Aftenblad seg for å avvikle TV-satsingen. De ansatte fikk tilbud om å overta stasjonen, og 1. februar 2010 startet stasjonen på nytt sendingene under navnet TV Vest.[2]

TV Vest sendte via Get, Altibox/Lyse og Riks-TV.

Historie[rediger | rediger kilde]

TV Vest ble startet i april 1996 med to ansatte. De hadde i begynnelsen noen enkle lokaler på Ullandhaug i Stavanger. Staben vokste til 18 personer i mars 1997.

De første sendingene i april 1997 besto av en halv time sport og ble sendt to ganger i uken. 1. august 1997 utvidet TV Vest til å ha daglige sendinger. Disse gikk på luften mellom 17.25 og 17.55 og inneholdt nyheter, magasin og vær.

I april 1999 var det klart for å flytte inn i nye lokaler på Åsen i Stavanger. Flyttingen forgikk i en helg slik at sendingene kom på luften i nye lokaler fra mandags morgen. Ut på høsten samme år ble sendeskjemaet utvidet til å sende en time hver lørdag med Frokostblanding der Ingvill Bjorland og Øystein Merkesvik var programledere. Bjorland var fast programleder i Frokostblanding med ulike makkere; Morten Nesvik, Jørund Kopren og lokale profiler som gjesteprogramledere. Programleder Jorunn Hodne leverte egne magasiner til Frokostblanding sammen med fotograf Ola Petter Steinsland som Helg, Parodis, Jorunn Rundt og Ein du bør hilsa på. Frokostblanding fikk ny innpakning og nytt navn Sidesprang høsten 2008.[3]

Sportsprogrammet Serierunden kom på luften i 2000 og markerte at TV Vest skulle satses på sport. Programmet sendte utdrag fra fotballkamper som ble spilt på Viking FK og Bryne FK sine hjemmebaner. Serierunden ble sendt på søndag kveld mellom 23.15 og 23.45.

Alt i 2001 ble sendeskjemaet endret nok en gang. TV Vest sendte daglig et program bestående av nyheter, kulturnytt (Panorama), været og sport. På lørdag og søndag ble det sendt Frokostblanding.

Foran kommune- og fylkestingsvalget i 2003 sendte TV Vest politisk reklame for Pensjonistpartiet.[4] Det ble sendt ut tre ulike reklamefilmer som alle besto av en sekvens hvor representanter fra Pensjonistpartiet diskuterte ulike aktuelle saker for valget. Statens medieforvaltning gav advarsel til TV Vest for sin reklame for pensjonistpartiet og TV 2 for en reklame for Fremskrittspartiet, men TV Vest valgte å ignorere denne. De ble bøtlagt med henholdsvis 35 000 og 70 000 kroner.[5] TV Vest gikk så til sak og tapte i Oslo tingrett og i Høyesterett.[6] Høyesterett mente at boten ikke var i strid med Grunnloven eller Den europeiske menneskerettskonvensjon. Med disse reklamefilmene ble TV Vest den første TV-stasjonen i Norge som sendte politisk reklame.

Våren 2004 ble en avtale mellom TV Vest og Lyse inngått. TV Vest skulle produsere et ukentlig fotballmagasin med Viking FK. Fotballmagasinet, Mål-tid, ble sendt i en kortversjon hver fredag i det daglige sendeskjemaet til TV Vest og hele magasinet ble lagt ut på Lyses bredbåndsportal (mulighet for å se programmet når man selv ønsker det dersom man er kunde av Lyse Bredbånd).

Frokostblanding ble det mest sette TV Vest-program i 2004.

Våren 2006 startet ungdomsprogrammet Triplet med sendinger hver ukedag klokken 17. Dermed ble programtilbudet fra TV Vest doblet. Triplet var et samarbeidsprosjekt mellom lokal-tv i Stavanger, Trondheim og Bergen. Stavanger Aftenblad hadde også egne Triplet-sider hver lørdag. Programledere for Triplet på TV Vest var Lene Klovning og Kjartan Salvesen.

Fra 1. juni 2007 ble TV Vest oppløst som eget selskap, men bestod som merkenavn fram til navnet ble endret til TV Aftenbladet i januar 2009. TV Aftenbladet var en avdeling i Aftenbladet Multimedia, som ellers inkluderer aftenbladet.no, Nettradioen og Aftenbladet 100.5, altså alt utenom papiravisen. Fra januar 2008 begynte kanalen å sende over det digitale bakkenettet og fikk daglig sendetid fra klokken 18:00 til midnatt hvor dagens sendinger ble sendt i repriser.

29. oktober 2009 bestemte Stavanger Aftenblad seg for å legge ned TV-stasjonen fra nyttår 2010. Den 29. november ble det kjent at avisen og en gruppe ansatte hadde underskrevet en intensjonsavtale som innebar at de ansatte skulle overta TV-kanalen og fortsette driften som et eget selskap. Kanalen endret samtidig navn tilbake til TV Vest og startet sendingene igjen 1. februar 2010.

Den 23. september 2014 la Tv Vest ned driften etter fire og et halvt år. Høye kostnader og sviktende inntekter var årsaken.[trenger referanse]

7. oktober samme år kjøpte seks personer konkursboet og startet et nytt selskap med færre ansatte og ny selskapsstruktur. Kanalen heter fortsatt TV Vest og distribueres på samme måte som før.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 2009-01-18. Besøkt 15. januar 2009.  aftenbladet.no: «TV Vest har byttet navn»
  2. ^ http://www.na24.no/propaganda/article2782123.ece na24.no: «TV Vest gjenoppstår»
  3. ^ Aftenbladet.no – Kultur – Sidesprang nummer to
  4. ^ Norsk Forbund for Lokal-TV TVVest anker til høyesterett Arkivert 10. oktober 2007 hos Wayback Machine.
  5. ^ NRK.no - Kultur - Bot til TV 2
  6. ^ Norsk Forbund for Lokal-TV TVVest tapte i Høyesterett Arkivert 10. oktober 2007 hos Wayback Machine.

http://www.aftenbladet.no/kultur/--Noen-ma-kunne-drive-dette-videre-TV-Vest-er-for-bra-til-bare-a-ga-i-svart-3518289.html

http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/--Et-stort-tap-for-mediemiljoet-i-regionen-3517385.html

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]