Ringerikes Blad

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk

Ringerikes Blad er en norsk dagsavis som ble etablert av Johan Jørgen Krohn i 1845 (første nummer 17. januar 1845), den gang under navnet Ringeriges Ugeblad. De første årene kom avisen ut i formatet 19,5 x 20,5 cm. Sønnen Johan Fredrik Krohn overtok bladet ved farens død i 1859, og utvidet formatet til 20x30 cm og ga avisen uten to ganger i uken. Da Johan Fredrik Krohn drev enken Antonie bladet videre med skolestyret Hans E. Woll som redaktør og bistand fra Antonies far Ole Anton Owren (pensjonert fogd). I 1895 var bladet i en vanskelig økonomisk situasjon og ble drevet videre («forpaktet») av Ingvald Helseth som kjøpet bladet med trykkeri i 1906. Bladet skiftet navn til Ringerikes Blad i 1880. Redaktør Krohn gikk på 1880-tallet inn for «Ringerikslinjen», en direkte jernbaneforbindelse mellom Sandvika over Ringerike til Hønefoss, som første ledd i anlegg av Bergensbane gjennom Hallingdal.[1]

Avisen har hovedkontor i Hønefoss og er i dag en del av Amedia. Avisen var opprinnelig Høyre-orientert, men ble kjøpt av A-pressen i 1997. Dekningsområdet er Ringeriksregionen, samt lokalstoff fra kommunene Ringerike, Hole og Jevnaker. Den gis ut alle dager unntatt søndag. Avisselskapet AS Ringerikes Blad eier datterselskapet Eikerbladet som utgir avisen med samme navn. På folkemunne kalles avisen «Ringblad».

Utgiver er selskapet AS Ringerikes Blad. Ansvarlig redaktør er Bjørn Harald Blaker.

Opplag[rediger | rediger kilde]

Bekreftede netto opplagstall fra Mediebedriftenes Landsforening:[2]

  • 2006: 12 684
  • 2007: 12 694
  • 2008: 12 764
  • 2009: 12 609
  • 2010: 12 353
  • 2011: 12 030
  • 2012: 11 703
  • 2013: 11 458
  • 2014: 10 689
  • 2015: 10 117
  • 2016: 10 303
Utviklingen i nettoopplag fra år 2007.
Papirandel i mørk, digital andel i lysere tone.

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]