Romerikes Blad

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
Romerikes Blad
Land Norge
Type Dagsavis
Format Tabloid
Grunnlagt 3. september 1902
Eiere Amedia
Ansvarlig redaktør Magne Storedal[1]
Språk Norsk
Opplag 25 846 (2016)
Hvorav papirandel 22175
Lesertall 128 000[2] (papir og nett, 2013)
Hovedkvarter Kjeller, Oslo
Nettsted rb.no

Romerikes Blad er en dagsavis som kommer ut i Skedsmo i Akershus.

Avisa ble etablert på Jessheim stasjon av typograf og boktrykker Martin Julius Halvorsen, og kom ut første gang 3. september 1902 under navnet Akershusingen. Navnet ble fra 4. juli 1905 endret til Romerikes Blad. Avisa kom ut to ganger i uka, tirsdag og fredag.

Avisa ble solgt fra Halvorsens arvinger til Akershus Arbeiderpresse A/L etter hans død i 1951. Fra 1953 ble den utgitt og trykket på Lillestrøm sammen med Akershus Arbeiderblad (etablert i 1913). De to avisene fikk både et administrativt og redaksjonelt fellesskap. Romerike blad økte nå utgivelseshyppigheten til tre aviser i uka i 1953, fire i 1966 og fem i 1967. I 1974 flyttet de to tvillingavisene inn i nytt avishus med nytt trykkeri på Kjeller.

Selv om avisene i praksis kom som to parallellutgaver tok det mange år før endelig sammenslåing. Først i 1990 fikk de felles navn, som den gang ble Akershus/Romerikes blad. I 1995 ble de slått sammen til en avis.[3]

Romerikes Blad var ettermiddagsavis fram til 1999, da det ble lagt om til morgenavis. 12. september 2002 ble den lagt om til tabloid sju dager i uka. Romerikes Blads nedslagsfelt er 14 kommuner i Akershus fylke.

Avisa er en del av mediekonsernet Amedia, og er den største avisa i konsernet. Romerikes Blad ble av Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for Lokalaviser og Norsk Redaktørforening kåret til Årets avis 2004 i Norge.[4][5]

Romerikes Blad blir trykket av Nr1 Trykk.

Ansvarlig redaktør[rediger | rediger kilde]

Denne listen er foreløpig ufullstendig. Om du vet mer, kan du hjelpe Wikipedia ved å utvide den. Husk referanser.

Ansvarlig redaktør eller sjefredaktør i Akershusingen og Romerikes Blad:

Opplag[rediger | rediger kilde]

Kilder dersom ikke annet er nevnt: Perioden 1947-1995: Sigurd Høst: Aviskonkurransen, IJ 1996 (ISBN 82-7147-159-7), ellers Aviskatalogen.[6]

  • 1947: 5 660
  • 1952: 8 249
  • 1960: 14 677
  • 1966: 18 630
  • 1972: 20 465
  • 1978: 28 968
  • 1984: 25 705
  • 1988: 40 645
  • ---
  • 1990: 40 114
  • 1991: 38 318
  • 1992: 39 258
  • 1993: 39 263
  • 1994: 40 017
  • 1995: 40 468
  • 1996: 41 517
  • 1997: 42 123
  • 1998: 41 906
  • 1999: 40 222
  • 2000: 39 001
  • 2001: 37 365
  • 2002: 37 673
  • 2003: 38 377
  • 2004: 39 139
  • 2005: 39 162
  • 2006: 38 490
  • 2007: 38 238
  • 2008: 37 659
  • 2009: 35 861
  • 2010: 33 364
  • 2011: 31 897
  • 2012: 30 176
  • 2013: 27 951
  • 2014: 26 398
  • 2015: 24 913
  • 2016: 25 846
Utviklingen i Romerikes Blads nettoopplag etter 1990.
Digital andel i lysere tone.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Martin Huseby Jensen (11. mars 2013). «Magne Storedal til Lillestrøm». Journalisten. Besøkt 30. september 2016. 
  2. ^ Rune Bernhus (13. mars 2013). «Vil gjøre RB til et bedre og mer relevant produkt». Romerikes Blad. Besøkt 30. september 2016. 
  3. ^ Idar André Flo, Hans Fredrik Dahl, red. (2010). Norsk presses historie 1660-2010. 4. Universitetsforlaget. s. 278. ISBN 978-82-15-01604-7. 
  4. ^ «Årets avis 2004». Mediebedriftenes Landsforening. 9. juni 2005. Arkivert fra originalen 2006-08-27. Besøkt 30. september 2016. 
  5. ^ «Romerikes Blad på Lillestrøm ble torsdag kveld kåret til årets beste avis i 2004». Aftenposten. 9. juni 2005. Besøkt 30. september 2016. 
  6. ^ Aviskatalogen, tall fra nettsidene til Mediebedriftenes Landsforening

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]