Lofot-Tidende

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Lofot-Tidende er en avis som utgis på Leknes i Vestvågøy. Den er en todagersavis med utgivelser onsdag og fredag. Lofot-Tidende dekker kommunene Vestvågøy, Flakstad og Moskenes i Nordland fylke, og har ti ansatte. Konstituert redaktør og daglig leder er Rune Andreassen.

Lofot-Tidende så dagens lys i 1952. Avisen var eid av familien Nordahl på Leknes, men ble solgt til partiet Høyre noen år senere, og gikk inn i 1958. Dagens versjon så dagens lys 12. november 1987. Avisen var da eid av Even Carlsen, Kenneth Grav og Sverre Christoffersen. Starten var motivert av Lofotpostens neglisjering av Lofotens største kommune Vestvågøy. Avisen ble solgt til A-pressen i 1998, og etter innsigelser fra Medietilsynet, helt opp til Høyesterett, ble det endelig fåstslått i 2000 at avisen var og er en avis eid av A-pressen.

Lofot-Tidende ble trykket hos Lofotpostens trykkeri i Svolvær fram til 1. oktober 2009, da trykkeriet i Svolvær ble nedlagt. Etter nedleggelsen av trykkeriet blir begge avisene trykkes hos K. Nordahls Trykkeri på Sortland, der også Bladet Vesterålen blir trykket.[1][2]

Andre aviser i Lofoten[rediger | rediger kilde]

Opplag[rediger | rediger kilde]

Bekreftede netto opplagstall fra Mediebedriftenes Landsforening:[3]

  • 2006: 5 045
  • 2007: 5 182
  • 2008: 4 923
  • 2009: 4 649
  • 2010: 4 457
  • 2011: 4 267
  • 2012: 4 207
  • 2013: 3 950

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]

avisstubbDenne avisrelaterte artikkelen er dessverre kort eller mangelfull, og du kan hjelpe Wikipedia ved å utvide den.