TV 2

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
TV 2
TV 2
Vizbygg i Bergen
Lansert 5. september 1992
Eid av TV 2 Gruppen
Land Norge Norge
Hovedkvarter Norge Bergen
Søsterkanal(er) TV 2 HD
TV 2 Zebra
TV 2 Filmkanalen
TV 2 Nyhetskanalen
TV 2 Sportskanalen
TV 2 Sport Premium
TV 2 Bliss
Nettside Offisiell nettside

TV 2 er en norsk reklamefinansiert TV-kanal som startet sine sendinger i 1992. Den vokste raskt til å bli den nest største TV-kanalen i Norge, en posisjon som den har hatt siden.

Kanalen er per 2012 eid av TV 2 Gruppen, som igjen eies av danske Egmont.

Kanalen har hovedkontor i Bergen.

Konsernsjef og sjefredaktør er Alf Ivar Hildrum. Tidligere konsernsjefer og sjefredaktører er Bjørn Atle Holter-Hovind (1990-1992), Arne A. Jensen (1992–1999) og Kåre Valebrokk (1999–2007).

Historie[rediger | rediger kilde]

Stortinget åpnet for riksdekkende reklame-TV i Norge i 1990. Konsesjonen ble lyst ut i 1991, og tilfalt et konsortium (sammenslutning) med blant annet forsikringsselskapet Vital Forsikring og mediekonsernene Schibsted og Egmont på eiersiden.

TV 2 fikk i første omgang konsesjon for ti år. Sendingene startet 5. september 1992. TV 2 ble tildelt ny konsesjon i 2001, denne gangen med varighet fra 20032010. TV 2 betalte 150 millioner kroner i engangsavgift, og bandt seg til et årlig konsesjonsvederlag på minimum 25 millioner.[trenger oppdatering]

9. januar 2012 ble det offentliggjort at Egmont kjøper A-pressens eierandel på 50 % for 2,1 milliarder kroner og dermed kom til å eie 100 % av TV 2.[1]

Etter 2000 lanserte TV 2 Gruppen flere søsterkanaler og gruppen tilbyr per 2012 av fem separate TV-kanaler.

Åpningsdag[rediger | rediger kilde]

Første sendedag var i stor grad preget av åpningsshowet Første gang, som ble ledet av Dan Børge Akerø. Denne sendingen varte i en time og ble også sendt på NRK. Den første nyhetssendingen ble sendt klokka 21, og etter det fulgte flere åpningsshow (For andre gang, Hver gang og Godt i gang). Kanalen avsluttet kvelden med å sende den amerikanske komedien Svindlere med stil.[2] Dan Børges første åpningsshow ble sett av 1,7 millioner,[3] men ca. 2/3 av seerne så det på NRK.[4]

I løpet av den første uka sendte kanalen utenlandske serier som blant annet Cheers, Den nakne pistol og Hverdagsliv, men også egenproduserte program som VTV, God morgen, Norge!, Askeladden og Holmgang.

Markedsandel[rediger | rediger kilde]

Kanalen hadde en dekningsgrad på 98,2 % i 2007 og kunne dermed sees av ca. 4,6 millioner.[5] Ved oppstarten i 1992 var dekningsgraden på ca. 60 %, noe som innebar et seerpotensiale på opptil 2,5 millioner.[6] I 1994 var dekningsgraden kommet opp på 90 %.[7]

Kanalen hadde en markedsandel på 17,6 % i første kvartal av 2012 (for hele TV 2 Gruppen var markedsandelen 23,6 %).[8]

Profil[rediger | rediger kilde]

TV 2 er en allmennkringkaster med et bredt tilbud av nyheter, aktualitetsprogrammer, sport og underholdning. TV 2 har en andel på rundt 1/3 av det totale seertidsmarkedet i Norge, og på 2/3 av det kommersielle markedet. Kanalens kommersielle allmennkringkasting representerte noe nytt på det norske TV-markedet. Friske nyhetssendinger, folkelige debatter, daglige sportsnyheter, norske komedier og amerikanske serier til faste tider bidro til at seeroppslutningen vokste raskt.[trenger referanse] Etter tre års drift, stabiliserte seerandelen seg på rundt 30 prosent, og TV 2 var etablert som landets klart største kommersielle TV-kanal.[trenger referanse]

Programtilbudet ble videreutviklet gjennom sterkere satsing på sport, norskprodusert underholdning og aktualitetsprogrammer. I 2002 fikk TV 2 sin hittil høyeste markedsandel med 32,2 prosent. Reportasjemagasinet Rikets tilstand var et av kanalens flaggskip frem til redaksjonen ble nedlagt etter høstsesongen 2002.[trenger referanse]

De siste årene har TV 2 styrket posisjonen som Norges ledende fotball- og håndballkanal. Under fotball-EM i Portugal i 2004 hadde TV 2 for første gang rettighetene til et stort internasjonalt fotballmesterskap alene. Det ga tidenes seerrekord på TV 2. I 2006 hadde TV 2 rettighetene til fotball-VM sammen med NRK.

TV 2 Gruppens redaksjonelle produkter er i dag tilgjengelig på TV, radio, internett, web-TV, telefon og diverse informasjonsskjermer og brukes daglig av en stor del av befolkningen. Virksomheten i TV 2 Gruppen og datterselskapene i konsernet utgjør cirka 650 årsverk.

Beliggenhet[rediger | rediger kilde]

Hovedkontoret til kanalen ligger i Bergen med nyhetsredaksjon, sportsredaksjon, utenriksredaksjon og administrasjon. TV 2 har avdelingskontorer i Oslo, Tromsø, Bodø, Trondheim, Ålesund, Stavanger, Kristiansand og Hamar.

Eiere[rediger | rediger kilde]

Utdypende artikkel: TV 2 Gruppen

TV 2 er eid av TV 2 Gruppen AS, som også står bak kanalene TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Filmkanalen og TV 2 Sport. Den opprinnelige eierbegrensningen for TV 2 fra 1992 på 20 prosent ble senere opphevet, og TV 2 Gruppen AS eies per januar 2012 100 % av danske Egmont. 9. januar 2012 ble det offentliggjort at Egmont kjøper A-pressens eierandel på 50 % for 2,1 milliarder kr og kom dermed til å eie 100 % av TV 2.[1]

Mest sett[rediger | rediger kilde]

Mest sett på TV 2:

  1. Håndball-VM: Norge-Frankrike: 1 611 000 (18 desember 2011)[9]
  2. Idol (finaleresultater): 1 475 000 (20. mai 2005)
  3. OL i Sotsji: Langrenn: Stafett, menn: 1 451 000 (16. februar 2014)[10]
  4. World Idol: 1 407 000 (1. januar 2004)
  5. Håndball-VM: Norge – Danmark: 1 392 000 (14. desember 1997)
  6. Fotball-EM: Norge – Slovenia: 1 356 000 (21. juni 2000)
  7. Håndball-VM: Norge – Frankrike: 1 337 000 (12. desember 1999)
  8. Nyhetene 21:00: 1 305 000 (1. januar 2004)
  9. Fotball: Polen – Norge: 1 302 000 (13. oktober 1993)
  10. Farmen (finale): 1 276 000 (2. november 2003)
  11. Håndball-EM: Norge – Danmark: 1 275 000 (19. desember 2004)
  12. Nyhetene 21:00: 1 271 000 (5. april 1999)

Kilde: MMI/Norsk TV-Meterpanel (19921999) og TNS Gallup (20002005).

Kjente profiler[rediger | rediger kilde]

Se også: Kategori:TV 2-journalister og Kategori:Programledere for TV 2.

Referanser[rediger | rediger kilde]

Litteratur[rediger | rediger kilde]

Gøran Skaalmo og Bjørn Eckblad (2012). Se hva som skjedde : Historien om TV2. Font forlag. ISBN 9788281691667. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]

Wikinews-logo.svg
Wikinytt har nyheter relatert til: