Československá televize

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Hovedkvarteret tit Československá Televize

Československá televize (tsjekkisk), eller Československá televízia (slovakisk) og Česko-slovenská televízia (slovakisk etter 1990), (norsk: Den tsjekkoslovakiske televisjonen, engelsk: Czechoslovak Television, tysk: Tschechoslowakisches Fernsehen), forkortet ČST, var et statseid, lisensfinansiert, kringkastingsselskap som ble lansert med en prøvesending den 1. mai 1953 fra Studio Praha i det tidligere Tsjekkoslovakia. Året etter, den 25. februar 1954, ble det erklært regulær drift med sendinger tre dager i uken det første året.[1]

Historiske milepæler[rediger | rediger kilde]

Kommunistpartiets innflytelse[rediger | rediger kilde]

ČST var fra oppstarten underordnet «den tsjekkoslovakiske komitéen for radio og televisjon», hadde monopol på kringkasting av fjernsyn og var den dominerende leverandøren av informasjon i Tsjekkia og Slovakia. I 1959 ble ČST en sentralisert organisasjon under beskyttelse av kommunistregjeringen og i 1964 kom en lov som stadfestet rollen TV skulle ha som et ideologisk instrument for Kommunistpartiet. I 1965 kom partikongressen med en formell uttalelse om at presse, radio og tv skulle bidra ytterligere for utviklingen av en sosialistisk tankegang og bidra for å hindre negative politisk-ideologiske påvirkninger.[3][note 1]

Fjernsynet ble frigjort fra partipolitisk kontroll i 1989 på et tidspunkt da ČST hadde over 5600 ansatte,[4] men ingen av stillingene, hverken innenfor administrasjon, nyhetsformidling eller programledelse, ble i nær ettertid erstattet av mennesker med forståelse for hvordan media burde fungere i et demokrati. Jobbene ble i stor grad beholdt av «ekspertene» fra kommunistæraen.[4]

Samarbeid og samproduksjon[rediger | rediger kilde]

For å imøtekomme konkurransen fra sendinger fra andre land, spesielt fra Østerrike og Vest-Tyskland, begynte ČST med oppkjøp og samprodusksjon av TV-programmer med vestlige fjernsynskanaler og fra midten av 60-tallet også fra USA.[5] I 1964 opprettet regimet et eksportbyrå for TV-filmer, Telexport.[5]

I den 14. mars 1965 uttalte Jiri Pelikan, den daværende lederen for ČST, til Bratislava Radio: «Eurovisionen kan forsyne oss med aktuelt og øyeblikkelig materiale med høy kvalitet for nyhetsdekningen vår, i motsetning til Intervisionen som gir oss foreldet materiale med lav kvalitet en gang i uken.»[5]

Sensur[rediger | rediger kilde]

Generelt hadde ikke tsjekkoslovakiske massemedier frie tøyler for hva som kunne sendes. Dette gjaldt også ČST. Sensuren til regimet fulgte med på hva som ble sendt av utenlandske programmer og hva som ble produsert av kanalen selv. For eksempel ble nyttårsprogrammet som skulle sendes den 31. desember 1964 stoppet i siste minutt.[5]

I begynnelsen av 1965 ga «kommunistpartiets ideologikommisjon» ČST videre godkjenning til å fortsette oppkjøp av programmer fra Eurovisionen samtidig som det ble stilt krav til sovjetisk tv og stasjonene i Østblokken om en mer oppdatert produksjon fra disse.[5]

ČST etter Fløyelsrevolusjonen i desember 1989[rediger | rediger kilde]

Den 24. mai 1991 vedtok det slovakiske nasjonalrådet en lov som gjorde at slovakisk televisjon (STV) ble opprettet fra den 1. juli 1991 mens den 7. november samme år godkjente det tsjekkiske nasjonalrådet en lov om tsjekkisk tv (ČT), som trådte i kraft fra 1. januar 1992.[4]

Verdifordelingen ble gjort ved at STV fikk verdier beregnet til 2,6 milliard koruna som lå på slovakisk territorium, ČT ble gitt verdier beregnet til 3,6 milliard koruna og ČST beholdt eiendom til en beregnet verdi på 450 millioner kroner som i all hovedsak besto av bygningene som utgjorde den føderale nyhetsavdelingen og en nystartet tsjekkisk nyhetsavdeling.[4]

Oppdelingen i to nye tv-selskaper gjorde driften vanskelig for ČST: Alle ansatte i Slovakia ble i løpet av ett døgn ansatte i STV, og flere erfarne ansatte på tsjekkisk side fikk ny jobb i ČT. Ved utgangen av 1991 hadde over 3700 forlatt ČST som da hadde kun 540 gjenværende ansatte, og ikke en eneste i Slovakia.[4]

Slutten for ČST[rediger | rediger kilde]

I 1992 ble henholdsvis 51 og 25 prosent av programmene som ble sendt på ČST forberedt av ČT eller STV. 24 prosent var selvprodusert. Samtidig samarbeidet ČT og STV for å få en endelig slutt på føderal tv og begge kanalene hadde gjort seg klare til å erstatte kringkastingen fra ČST med egne program.[4]

ČSTs oppslutning blant den tsjekkoslovakiske befolkningen økte i tiden frem mot valget i juni 1992, blant annet fordi de to nystartede nasjonale kanalene ikke ville dekke begivenheten, noe som var med på å øke spenningen mellom nyhetsavdelingene i ČST og STV. I følge meningsmålinger som ble gjort i juli 1992 var 90 prosent av befolkningen innom sendingene til ČST minst en gang i uka, og mer enn 50% var innom daglig.[4]

Den 29. juni, uten forvarsel, bestemte sjefsredaktøren for STV, Jan Fulle, at kanalen ikke lengre skulle levere nyheter til ČST.[4]

Samtidig som den føderale republikken opphøret å eksistere den 31. desember 1992 var det også slutt for Československá televize. Det store arkivmaterialet som har blitt bygd opp i løpet av ČSTs historie blir ivaretatt av ČT som startet et omfattende digitaliseringsprosjekt i januar 2010.[2]

Organisasjon[rediger | rediger kilde]

ČSTs studio i Brno

ČST ble finansiert gjennom en lisensavgiftsordning for dem som eide et TV-apparat. Antallet registrerte apparater passerte en million i september 1962 og økte jevnt fremover til fire millioner i 1978.[2] I 1979 eide organisasjonen 34 sendere.[6]

ČSTs hovedkvarter i Kavčí Hory i Praha sentrum og tv-senteret i Mlynská dolina i Bratislava ble påbegynt i 1960 og sto klar henholdsvis den 17. og 26. oktober 1970.[2][7]

Kjennetegn[rediger | rediger kilde]

ČSTs logo var mellom 1956 og 1971 en sammenstilling av bokstavene Č og S til en form som et TV-apparat. I 1971 ble det satt inn en S mellom bokstavene, «midt i skjermbildet». Bokstavene fikk henholdsvis fargene hvit, rød og blå. Den opprinnelige logoen har vært videreført av Tsjekkisk televisjon siden oppstarten i 1993.[8]

ČSTs studioer[rediger | rediger kilde]

Språk[rediger | rediger kilde]

På Program I var hovedspråket tsjekkisk og enkelte programmer ble sendt på slovakisk. Nyhetene ble presentert delvis på tsjekkisk og slovakisk. Program II sendte ulike program i de to landsdelene med tsjekkisk språk i Tsjekkia og slovakisk i Slovakia.

Fremmedspråklige programmer ble dubbet etter en meget god standard.[2]

Noen populære programmer og serier produsert eller sendt av ČST[rediger | rediger kilde]

Kultur[rediger | rediger kilde]

  • Den internasjonale TV-festivalen «Golden Prague» har blitt arrangert siden 1964.[9]

Dokumentarer[rediger | rediger kilde]

  • Postřehy odjinudGlimt fra andre steder»), et lett humoristisk reiseskildringsprogram som skulle beskrive reisemål som hadde vært utilgjengelig for tsjekkoslovakere, produsert fra begynnelsen av 90-tallet.

Serier[rediger | rediger kilde]

  • Serien Pan Tau sendt første gang i 1970.
  • Nemocnice na kraji města, eller Das Krankenhaus am Rande der Stadt som første gang ble sendt i Tsjekkoslovakia i 1977 og i Øst-Tyskland i januar 1979.[10]
  • Circus Humberto som første gang ble sendt i 1988.[11]
  • Dobrodruzství kriminalistiky eller Adventure of Criminalistics som ble produsert sammen med vesttysk TV. Sendt første gang i Tsjekkoslovakia fra 1989.[12]

Barneprogrammer[rediger | rediger kilde]

  • Večerníček, («små godnatt-historier»), som tilsvarer norsk barne-TV med flere korte historier, deriblant Cipisek, Bob a Bobek og Maxipes Fík.
  • Tegnefilmserien Krtek, i Norge kjent som Muldvarpen, sendt første gang i 1956.
  • Tegnefilmserien Arabela som ble sendt første gang i 1979.[13]
  • Science-fictionserien NávštěvníciDe besøkende») sendt fra 1983.
  • Science-fictionserien Spadla z oblakov, på norsk kjent som Majka – jenta frå verdsrommet, sendt fra 1978.
  • Barneserien Létající Cestmír, eller Der fliegende Ferdinand sendt første gang i 1984.[14]
  • Barneserien Krecek v nocní kosiliHamster i nattskjorte») sendt første gang i 1987.[15]
  • Barneserien Pat a Mat, på norsk kjent som To gode naboer, som ble produsert mellom 1976 og 2003.[16]

Se også[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b c English Pages of Czech Television: History in a nutshell.
  2. ^ a b c d e f g h CST onlines artikkel 15.02.2012: Czech Television: content, history, future (engelsk). Besøkt 22. januar 2013.
  3. ^ Fra avisartikkel i Rudé právo 23.12.65 gjengitt på side 146 i Galia Golan. The Czechoslovak Reform Movement. Cambridge University Press, London 1971. ISBN 0-521-8246-3
  4. ^ a b c d e f g h Michael Krauss og Allison Stanger: Irreconcilable Differences?: Explaining Czechoslovakia's Dissolution. Rowman & Litterfield Publishers, Boston 2000. Kapittel 17 (side 269-286) av Martin Vadas: Notes on the Role of Television in Czechoslovakia's Dissolution. ISBN 0-8476-9021-0
  5. ^ a b c d e Galia Golan. The Czechoslovak Reform Movement. Cambridge University Press, London 1971. Side 136-138). ISBN 0-521-8246-3
  6. ^ The Great Soviet Encyclopedia, 3. utgave (1970-1979).
  7. ^ Emporis: Czechoslovak Television Building. Besøkt 22. januar 2013. (engelsk)
  8. ^ Mediar.cz Beskrivelser av logoene til České televize (tsjekkisk). Besøkt 23. januar 2013.
  9. ^ ČTs hjemmeside: Golden Pragues historie. Besøkt 22. januar 2013. (engelsk)
  10. ^ Nemocnice na kraji mesta på IMDb.
  11. ^ Circus Humberto på IMDb.
  12. ^ Dobrodruzství kriminalistiky på IMDb
  13. ^ Arabela på IMDb
  14. ^ Létající Cestmír på IMDb
  15. ^ Krecek v nocní kosili på IMDb.
  16. ^ Pat & Mat på IMDb

Noter[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Det fremkommer uklart av kildene om dette har, eller ikke har, sammenheng med, eller om det skal være, eller ikke skal være, en del av det lovforslaget som i følge kildene kom i 1964.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]