Societatea Româna de Televiziune

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Televiziunea Română (TVR)
Televiziunea Română (TVR)
Type Allmennkringkasting
Grunnlagt 31. desember 1956
Land Ikke-eksisterende flaggmal[?]
Hovedkvarter Romania București
Medier Fjernsyn, Internett
Medlemskap EBU
Nettsted www.tvr.ro

Televiziunea Română (TVR, offisielt Societatea Româna de Televiziune, forkortet SRTV) er Romanias statlige allmennkringkaster av fjernsyn. TVR kringkaster seks fjernsynskanaler: TVR1, TVR2, TVR3, TVR Cultural, TVR Info, TVRi og TVR HD. TVR har distriktskontorer i București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Craiova og Târgu Mureș. Disse sender ikke på egne kanaler, men sender vanligvis samtidig på TVR2, og noen ganger også på TVR1.

TVR1 når ut til 99,8 % av befolkningen og TVR2 til 91 %. Resten av kanalene er kun tilgjengelig i urbane områder. Selv om TVR når ut til så mange, er det likevel ikke TVR som har flest seere – det er ProTV og Antena 1, to private selskaper. TVR blir finansiert av subsidier som direkte overføres fra landets myndigheter, kringkastingsavgift og fra reklame.

Historikk[rediger | rediger kilde]

Starten[rediger | rediger kilde]

TVR ble etablert i 1956 og startet å sende 31. desember samme år fra en liten bygning som lå i gaten Molière i București.

Under Ceaușescu[rediger | rediger kilde]

TVR flyttet i 1969 til en ny bygning, en bygning bygd spesielt for TV-stasjonen, i Dorobanților allé.

TVRs andre kanal, TVR2 ble etablert i 1968 (på den tiden het kanalen Programul 2 og TVR1 het Programul 1). TVR2 ble suspendert i 1985 på grunn av et energisparingsprogram innført av Nicolae Ceaușescu. Kanalen forble suspendert frem til kommunistregimets fall i 1989.

TVR startet med fargefjernsyn i 1983. Selv om resten av østblokklandene valgte å bruke SECAM-systemet, valgte TVR å bruke PAL-systemet.

I det samme energisparingsprogrammet som nevnt overfor ble også TVR1s sendetid innskrenket til to timer om dagen, fra 20.00 til 22.00, hvorav det meste av tiden gikk til personkultifisering av Nicolae Ceaușescu og hans kone Elena Ceaușescu. Unntaket var lørdager, da kanalen sendte fra 13.00 til 15.00 og fra 19.00 til 22.30. Søndager sendtes det samme som lørdag, pluss barneprogrammer mellom 11.30 og 12.30.

Omtrent halve sendetiden gikk til propaganda og den andre halvdelen ble brukt til underholdning, også det med en kommunistisk vri. Sendingen startet med at den kommunistiske nasjonalsangen, «Trei culori», ble spilt, og resten av programmet besto av nyheter, sosialistiske filmer og spesielle programmer dedikert til Ceaușescu.

Etter desember 1989[rediger | rediger kilde]

TVR ble en viktig opplysningskilde under revolusjonen i 1989. 22. desember 1989 ble TVRs bygning stormet, og på ettermiddagen ble det annonsert at Ceaușescu hadde tapt. TVR endret navnet sitt til «Televiziunea Română Liberă» (TVRL).

Men TVR fortsatte som propagandakanal for det nyopprettede Frontul Salvării Naționale (FSN), som styrte landet de første ukene etter revolusjonen. FSN brukte TVRL, som da var det mest gjennomtrengende informasjonskilden i landet, til å avvise protestantene som ønsket en kommunisme-fri regjering, og kalte dem blant annet for fascister.

I 1993 ble TVR medlem av den europeiske kringkastingsunion (EBU), som ga kanalen rettigheter og mulighet til å kringkaste og delta i arrangementer av EBU.

TVR2 endret sin identitet for fjerde gang i 2001. Samme år, etter tre tidligere omlegginger av identiteten, endret TVR1 navn til TV Romania 1. Den nye Romania 1 endret identitet, inkludert logo tre ganger på kun tre år.

Alle TVRs kanaler endret navn til TVR i 2004, og fikk lik identitet.

Struktur[rediger | rediger kilde]

Utover TVR1 og TVR2 kringkaster selskapet også flere kanaler:

Junior Eurovision Song Contest 2006[rediger | rediger kilde]

2. desember 2006 var TVR arrangør av Junior Eurovision Song Contest 2006, etter at kanalen var valgt ut av EBU for å være arrangør. Dette var første gang et slikt arrangement og show produsert av TVR ble kringkastet direkte i hele Europa.