Jyllands-Posten

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Morgenavisen Jyllands-Posten er ei dansk avis grunnlagt i 1871. Hovedredaksjonen ligger i Viby ved Århus i Jylland. Den kommer ut sju dager i uka og er en av Danmarks største morgenaviser. I 2000 var opplaget over 180 000, i 2004 var det på 157 700 og i 2012 på 97 500.[1]

Jyllands-Posten utgis av et driftsaksjeselskap som også utgir dagsavisa Politiken og tabloidavisa Ekstra Bladet. Ansvarlig redaktør er Jørn Mikkelsen.

Avisa fikk mye internasjonal oppmerksomhet etter at de i høsten 2005 publiserte de såkalte Muhammed-karikaturene. I 2006 kom det til store protester.

Historikk og politisk profil[rediger | rediger kilde]

Jyllands-Posten ble grunnlagt i 1871 som en konservativ regionavis med lave opplagstall. På 1920- og 30-tallet vakte avisa oppsikt med sin uttalte sympati for fascismen og det tyske nazi-diktaturet.[2][3] Avisa viste i samme periode også klare tegn på antisemittiske holdninger, noe som blant annet kom til uttrykk i en lederartikkel fra 1938, publisert få dager etter Krystallnatten.[4]

Etter 2. verdenskrig satset avisa på ny teknikk og god nyhetsjournalistikk og ble større enn København-avisene. Ifølge Jyllands-Postens Fonds formålsparagraf skal avisa i dag være «liberal og uavhengig».

Avisa har i de siste år[[når}} inntatt en pro-israelsk holdning, noe som har kommet til uttrykk i flere lederartikler.[5][6][7][8]

Kontrovers om Muhammed-karikaturene og ytringsfrihet[rediger | rediger kilde]

Da Jyllands-Posten 30. september 2005 publiserte tolv tegninger av profeten Muhammed, ble avisen midtpunkt for en internasjonal debatt om ytringsfrihet. To tegnere mottok dødstrusler og måtte gå under jorden. I tillegg har ambassadørene til Danmark fra Tyrkia, Saudi-Arabia, Iran, Pakistan, Egypt, Indonesia, Algerie, Bosnia-Hercegovina og Libya sammen med den marokkanske chargé d'affaires og lederen av den palestinske delegasjonen protestert mot Danmark, Jyllands-Posten og den danske regjeringen. I Kashmir gikk flere hundre tusen mennesker ut i streik i protest mot artikkelen i den danske avisen.

26. januar 2006 valgte Saudi-Arabia å trekke sin ambassadør ut av landet. En massiv boikott mot danske varer startet i Saudi-Arabia, og den gikk utover blant annet det dansk-svenske meierikonsernet Arla.[trenger referanse]

Se også[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]