Amedia

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Amedia AS
Organisasjonsform Aksjeselskap
Nøkkelopplysninger 980198049
Etablert 7. oktober 1998
Bransje Utgivelse av aviser
Adm. dir. Are Stokstad
Antall ansatte 3500
Omsetning 5,4 mrd. kr (2012)
Nettside amedia.no

Amedia AS er Norges nest største mediekonsern (etter Schibsted), og ble etablert i 27. mai 1948 under navnet Norsk Arbeiderpresse. Fra 1994 til 2012 het konsernet A-pressen.

Amedia eier helt eller delvis 78 lokal- og regionaviser samt tilhørende nettaviser og trykkeri, og lokalradio. Amedia kjøpte i desember 2011 Edda Media. Amedia hadde inntil januar 2012 en aksjepost på 50 % i TV 2 Gruppen.

Pr. 31. desember 2012 har Amedia 3 500 ansatte. Are Stokstad er konsernsjef, og Knut Ivar Solnes er styreleder.

Historie[rediger | rediger kilde]

Norsk Arbeiderpresse var opprinnelig et selskap for å finansiere driften av arbeideravisene i Norge, i hovedsak eid av LO og Arbeiderpartiet. I 1990 ble selskapet refinansiert av LO og omdannet til konsernselskap med LO og Arbeiderpartiet som største eiere.

I utlandet har Amedia fokusert mest på Russland der selskapet har investert i både aviser (Komsomolskaja Pravda) og trykkeri. Amedia solgte ut avisene i 2007, og eier nå bare trykkerier i Russland. Amedia er en av Norges største investorer i Russland, og trykkerivirksomheten der er et av de mest inntektsbringende forretningsområdende i konsernet.

5. desember 2011 ble det kunngjort at Amedia kjøper Edda Media.[1] Konkurransetilsynet godkjente oppkjøpet under forutsetning av at Amedia selger Demokraten i Fredrikstad og én av avisene i Skien.[2] Medietilsynet vurderte A-pressens kjøp ut fra medieeierskapsloven og godkjente kjøpet under forutsetning av at avisene Varden, Østlandets Blad, Vestby Avis, Enebakk Avis, Ås Avis, Smaalenenes Avis og Rakkestad Avis selges.[3][4] Amedia klaget dette vedtaket inn for Medieklagenemnda, som gjorde om vedtaket. Bare Varden av disse avisene måtte selges.[5]

Amedia hadde inntil 2012 en aksjepost på 50 % i TV 2. Disse ble i januar 2012 solgt til det danske mediekonsernet Egmont som fra før eide 50 % av aksjene.

Eiere[rediger | rediger kilde]

Historisk har Amedia vært eid av LO og Arbeiderpartiet. Arbeiderpartiet solgte seg imidlertid ut i 1995 da selskapet kjøpte seg inn i TV2 og Harald A. Møller Invest kom inn som ny eier. Samme år ble selskapet børsnotert. Da benyttet det finske mediekonsernet Sanoma og Telenor muligheten for å kjøpe seg opp i konsernet. Til slutt solgte Sanoma alle sine aksjer og selskapet ble tatt av børs i 2003.

Amedia eies i dag[når?] av LO og forskjellige LO-forbund (48,6 %), Telenor Media & Content Services (48,2 %) og stiftelsen Fritt Ord (3,2 %).[6] Fritt Ord solgte seg ned fra 10 % i 2009. A-pressen kjøpte tilbake disse aksjene.[7] Ifølge en aksjonæravtale skifter de store eierne LO og Telenor på å ha styreledervervet i Amedia.

Selskaper i Amedia[rediger | rediger kilde]

Aviser i Amedia[rediger | rediger kilde]

Konsernsjefer[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «Sale of Edda Media to A-pressen». London Stock Exchange. 5. desember 2011. 
  2. ^ «A-pressen må selge to aviser». Konkurransetilsynet. 27. juni 2012. Besøkt 1. juli 2012. 
  3. ^ Edda Media-saken – Medietilsynet.
  4. ^ «Medietilsynet tillater A-pressens oppkjøp av Edda Media på vilkår». Medietilsynet. 15. august 2012. Besøkt 29. august 2012. 
  5. ^ Seks aviser reddet for Amedia. dagbladet.no (26. januar 2013)
  6. ^ «A-PRESSEN KJØPER HJEM EDDA MEDIA». A-pressen. 5. desember 2011. 
  7. ^ A-pressens årsrapport for 2010.

Litteratur[rediger | rediger kilde]

  • Guttorm Lyshagen (2008) Fra storhusholdning til moderne mediekonsern : Norsk Arbeiderpresses historie. ISBN 978-82-997880-0-7

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]