News of the World (avis)

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
News of the World
LandStorbritannia
TypeUkeavis
FormatTabloid
Grunnlagt1. oktober 1843
Nedlagt10. juli 2011
Pris£1
EiereNews Group Newspapers
(News International)
Redaktør(er)Colin Myler
SpråkEngelsk
PolitiskKonservativt
Opplag2 812 005 (oktober 2010)
HovedkvarterWapping i London
Nettstednewsoftheworld.co.uk

News of the World var en britisk søndagsavis som ble grunnlagt i 1843 og nedlagt i 2011. Avisen ble utgitt av avisforlaget News International og kunne ses på som søndagsutgaven av søsteravisen The Sun. Avisen gikk over til tabloidformat i mai 1984.

Etableringen[rediger | rediger kilde]

Søndagsavisen var den billigste på markedet da den kom i gang, og innrettet seg spesielt mot den nye lesekyndige arbeiderklasse. Den var fra første stund hjemmehørende i det tradisjonelle avisområdet Fleet Street i London. Den ble opprinnelig publisert av John Browne Bell.

Familien Carr gjennom 80 år[rediger | rediger kilde]

I 1891 ble avisen solgt til Lascelles Carr, og forble i Carr-familiens eie i nesten åtti år. Under denne perioden opplevde den en fenomenal opplagsvekst. Høydepunktet kom i 1950-årene, da avisen kom opp i inntil ni millioner i opplag, og var dermed verdens mest solgte avis.

Avisens førsteutgave

Murdoch overtar[rediger | rediger kilde]

Det var i 1969 at avisen kom i Rupert Murdochs eie (gjennom det nåværende News International), etter at den konkurrerende pressemagnaten Robert Maxwells Pergamon Press i årevis hadde prøvd å sikre seg avisen i sin portefølje. Den var den første britiske avisen som ble kjøpt av Murdoch.

Avisen fokuserte på lettere presentert nyhetsstoff som kjendissladder og skandaleoppslag. Den spesialiserte seg på avdekkinger av skandaler av alle slag, ikke minst av kjendisers – deriblant kongeliges – utroskapsforhold, narkotikabruk, andre sedelige feiltrinn og uregelmessigheter for øvrig.

News of the World var den desidert største avisen i Storbritannia, med et gjennomsnitt på 2 812 005 solgte eksemplarer per uke i oktober 2010. Dette gjorde avisen også til den største engelskspråklige avisen i verden.

Avisen ble trykket i Hertfordshire, Liverpool, Dinnington nær Sheffield, Portsmouth og Glasgow, og en egen utgave ble trykket i Belfast. Den ble også trykket utenlands i Dublin, Madrid, Brussel, Kypros og i Orlando i Florida i USA.

Ulovlige metoder og nedleggelse[rediger | rediger kilde]

Det kom etter hvert frem at avisen brukte privatetterforskere til å avlytte telefonsvarerne til blant andre fotballspillere, kongelige, politikere og skuespillere.[1] I juli 2011 ble det også kjent at News of the World hadde avlyttet telefoner og telefonsvarere som tilhørte ofre etter terrorangrepet i London 7. juli 2005 og deres pårørende. Også ofre for annen kriminalitet og deres pårørende var blitt utsatt for slik ulovlig avlytting.[1] Avisen skal dessuten ha avlyttet meldinger på telefonsvareren til mordofferet Milly Dowler, etter at hun forsvant i 2002.[1]

Disse avsløringene om ulovlig metodebruk førte til at James Murdoch 7. juli 2011 kunngjorde at avisens utgave 10. juli 2011 ville bli dens siste.[1][2]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b c d «News of the World legges ned». NRK. 7. juli 2011. Besøkt 7. juli 2011. 
  2. ^ «News of the World to close on Sunday». The Guardian. 7. juli 2011. Besøkt 7. juli 2011. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]