Rogalands Avis

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
(Omdirigert fra 1ste Mai)
Hopp til: navigasjon, søk

Koordinater: 58°58′10,819″N 5°44′5,1972″Ø

Rogalands Avis
Rogalands Avis sine lokaler  Foto: Jarle Vines
Rogalands Avis sine lokaler
TypeDagsavis
FormatTabloid
Grunnlagt30. september 1899
EiereMentor Medier AS 100%
Ansvarlig redaktørBjørn G. Sæbø
SpråkNorsk
Opplag4 455 (2016)
Hvorav papirandel 4 402
HovedkvarterKlubbgata 1, Stavanger.
Nettstedhttp://www.dagsavisen.no/rogalandsavis

Rogalands Avis er en avis utgitt i Stavanger i Rogaland. Den kommer ut seks dager i uken. Avisa kom ut første gang 30. september 1899 under navnet 1ste Mai som organ for Arbeiderpartiet. Dagens navn er fra 1955. Fra starten var det en ukentlig utgivelse, fra 1902 to ganger i uken, og fra 1906 kom den ut alle dager. Siden 2013 har den kommet ut tre ganger i uken (mandag, onsdag og fredag). Som et resultat av at Mentor Medier kjøpte Rogalands Avis 1. oktober 2014, kommer RA fra januar 2015 igjen ut seks dager i uken i tett samarbeid med Dagsavisen. Halvparten av stoffet, nasjonalt og internasjonalt, kommer fra Dagsavisen, mens det lokale innholdet fra Rogalands-Avis-redaksjonen utgjør 50 prosent av den nye avisen.

Historie[rediger | rediger kilde]

Den første redaktøren og drivende kraft i mange år var den senere skoledirektør Johan Gjøstein. 1ste Mai ble en sterk kraft i framveksten av arbeiderbevegelsen i Stavanger og Rogaland.

En annen av de betydelige redaktører avisen har hatt er Trond Hegna, som startet som redaktør i juni 1940. Som en direkte reaksjon på Josef Terbovens tale 25. september 1940 skrev Hegna en leder med tittelen «Ingen nordmann til salgs» tre dager etter. Denne avisen ble raskt et svartebørsobjekt og kopier av lederen ble spredt rundt om i landet samt til Sverige og London.

Som en følge av denne lederen ble avisa stanset og redaktør Hegna arrestert. Han satt på Grini til desember 1943.

Da fredsdagene i mai 1945 kom og Hegna igjen skulle utgi avis stod folk i Stavanger i kjempekøer for å tegne seg som abonnenter. Men avisa startet på bar bakke. Alle maskinene var borte, det samme med alt skriftlig materiell, abonnementskartotek, regnskapsbøker og inventar. Noe kom til rette etter hvert. Personalet var også svunnet inn, men en rekke kom tilbake til avisa fra konsentrasjonsleire i Tyskland og Norge. Avisa ble senere tilkjent et av de høyeste erstatningsbeløpene i avisoppgjøret etter krigen.

I 1955 ble det bestemt at de to arbeideravisene i Rogaland skulle fusjonere. Ettersom 1ste Mai var størst overtok denne avisa Haugaland Arbeiderblad i Haugesund og endret samtidig navn til dagens Rogalands Avis.

Avisa har etter andre verdenskrig alltid vært en nummer to avis. Like etter krigen konkurrerte avisa mot tre andre Stavanger-aviser, den største var Stavanger Aftenblad, samt de to mindre avisene Dagbladet Rogaland og Stavangeren. Mot slutten på 1960-tallet og gjennom 1970-tallet opplevde avisa en blomstringsperiode under redaktørene Einar Olsen og Per Brunvand. Opplaget økte og nådde sitt høyeste mot slutten av 1970-tallet på over 22 000 eksemplarer. Siden har opplaget falt. Avisa er i dag en av de avisene som mottar mest i pressestøtte.

I dag kommer Rogalands Avis ut som morgenavis. Det ble utgitt søndagsavis mellom 2004 og 2008 uten særlig suksess. Den forble Norges minste. Sjefredaktør siden 2008 er Bjørn G. Sæbø. Rogalands Avis var en del av konsernet A-pressen.

Den 18. november 2011 ble Rogalands Avis solgt av A-pressen Lokale Medier til Tanke Media. Tanke Media er et nyopprettet selskap der administrerende direktør Raymond Lind og sjefredaktør Bjørn G. Sæbø i Rogalands Avis sitter med hver sin halvdel av aksjene.[1][2]

1. oktober 2014 overtok Mentor Medier AS alle aksjer i Rogalands Avis. Bjørn Sæbø fortsatte som sjefredaktør, men avisen ble ledet administrativt av Dagsavisens sjefredaktør og administrerende direktør Eirik Hoff Lysholm, som gikk inn som administrerende direktør i Rogalands Avis. Mentor Mediers konsernsjef Helge Simonnes tok samtidig over som styreleder i Rogalands Avis AS. I det nye styret sitter også Dagsavisens tidligere sjefredaktør Arne Strand. Fra januar 2015 ble RA relansert som seksdagersavis basert på innhold fra både Dagsavisen og RAs lokale redaksjon. Målet var å lage et fyldigere avisprodukt, basert på internasjonale forretningsmodeller, der Dagsavisen produserte 50 prosent av innholdet, nasjonalt og internasjonalt, mens RAs eksisterende redaksjon stod for 50 prosent lokalt innhold.

Opplag[rediger | rediger kilde]

Kilder: 1936 og 1946: Guri Hjeltnes: Avisoppgjøret etter 1945 (ISBN 82-03-16122-7). Perioden 1947-1995: Sigurd Høst: Aviskonkurransen, IJ 1996 (ISBN 82-7147-159-7), ellers Aviskatalogen.[3]

  • 1936: 6 049
  • 1946: 13 076
  • 1947: 10 720
  • 1952: 12 263
  • 1960: 15 141
  • 1966: 13 215
  • 1972: 16 862
  • 1978: 22 064
  • 1984: 19 433
  • 1990: 18 572
  • 1995: 16 825
  • ---
  • 2001: 14 721
  • 2002: 15 036
  • 2003: 14 799
  • 2004: 14 840
  • 2005: 13 940
  • 2006: 13 276
  • 2007: 12 452
  • 2008: 11 472
  • 2009: 10 310
  • 2010: 9 543
  • 2011: 8 738
  • 2012: 8 471
  • 2013: 7 709
  • 2014: 5 953
  • 2015: 5 250
  • 2016: 4 455
Utviklingen i Rogalands Avis' opplag fra 2001

Sjefredaktør[rediger | rediger kilde]

Følgende personer har vært ansvarlig redaktør i Rogalands Avis. Avisa benytter tittelen sjefredaktør for avisas øverste redaksjonelle stilling.

Denne listen er foreløpig ufullstendig. Om du vet mer, kan du hjelpe Wikipedia ved å utvide den. Husk referanser.

Litteratur[rediger | rediger kilde]

  • Rogalands avis: fra Hillevåg til Klubbgata 1. Stavanger, 2002.
  • «1ste mai» gjennom 50 år: fra Johan Gjøstein til Trond Hegna. Stavanger, 1949.

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]