Dagen (2011)

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
(Omdirigert fra Magazinet)
Gå til: navigasjon, søk
Flere aviser har eller har hatt navnet Dagen

Dagen (Dagen Magazinet mellom 2008 og 2011) er en avis som kommer ut i Bergen i Hordaland. Avisen kom ut med sin første utgave i 1919.

Avisen har en tydelig kristen profil, samtidig som den har vært tydelig i samfunnsdebatten. Spesielt Arthur Berg og Finn Jarle Sæle har vært omstridt som redaktører.

Den hadde navnet Dagen Magazinet i tre år som følge av en fusjon mellom Dagen og Magazinet i 2008. Avisen utkommer alle dager unntatt søndag.[1]

De to avisene startet samarbeidet i 2007 med helgesatsningen Velsignet Helg, et prisvinnende magasin. I februar 2007 kjøpte Dagen 34 prosent av aksjene i Magazinet, og avisene etablerte et felles annonseselskap. I mai etablerte avisene det felles lørdagsbilaget Velsignet Helg.[2]

Ansvarlig redaktør er siden 2010 Vebjørn Selbekk. Da han ble permanent ansatt i stillingen, ble det også kjent at avisen gikk tilbake til bare å hete Dagen fra 2011.

Historie[rediger | rediger kilde]

Redaktør Arthur Berg i Dagen ved avisas 50-årsjubileum i 1969.
En utgave av den kristne avisen Dagen fra 1919.

Dagen er en av Norges eldste kristne dagsaviser og ble etablert i 1919. Den blir utgitt i Bergen. Dagen hadde sitt utspring i bedehusmiljøet, og Norsk Luthersk Misjonssamband og Indremisjonsforbundet (med forgjengere) har gjennom historien vært store eiere. Indremisjonsselskapet ønsket i 1925 å flytte utgivelsessted til Oslo, men dette ble avvist av avisen.

Dagen opparbeidet seg en stadig sterkere posisjon på 1930-tallet, og mot slutten av tiåret var opplaget på 13 000 eksemplarer. Andre verdenskrig skulle imidlertid føre til at opplaget falt kraftig Avisen ble stoppet i 1942 på grunn av at den ikke passet den tyske okkupasjonsmakten. Først ble utgivelsesfrekvensen redusert til en utgave i uken, men i mai dette året stoppet utgivelsen helt opp.

9. mai 1945 kom Dagen ut med en en stor tittel: «No er det i Noreg atter dag». Det stod videre «tyskerne kapitulerte i natt». I årene etter krigen fikk avisen et voldsomt oppsving, og hadde på det meste et opplag på 18 000 på slutten av 1940-tallet, det høyeste Dagen har hatt.

Dagen har vært rammet av flere redaktørkonflikter. I 1956 sa både Odd Strand og Arthur Berg opp som redaktører som følge av en konflikt om rollefordelingen dem imellom. Berg kom imidlertid tilbake til avisen i 1957, da som redaktør sammen med Finn Wiig Sjursen.

Berg ble en markant redaktør i Dagen, og ble spesielt synlig i den norske samfunnsdebatten på 1970-tallet som følge av striden om Norges tilknytning til EF og diskusjonene om selvbestemt abort.

I 1999 ble Finn Jarle Sæle oppsagt som sjefredaktør etter en opphetet maktkamp med avisens styre. Etter dette brøt Sæle med Dagen og startet Norge IDAG. Odd Sverre Hove overtok som ansvarlig redaktør etter Sæle.

Også da Hove trakk seg som redaktør i 2010, og ble avløst av Vebjørn Selbekk, var det som følge av uenighet mellom redaktør og styre.

Magazinet[rediger | rediger kilde]

Magazinet var en kristen konservativ avis som ble utgitt i Oslo med tre ukenlige utgaver. Avisen ble etablert i 2002 av den svenske menigheten Livets Ord. Den var først et månedsmagasin, ble senere ukeavis, før den ble tredagersavis.

Avisens ideologiske målsetting var «å påvirke samfunnet ut fra et vekkelseskristent ståsted».

I februar 2007 kjøpte Dagen seg inn i Magazinet med 34 prosent. De utviklet fra mai et felles lørdagsmagasin med Dagen som gjorde at avisen fikk en helt ny profil på lørdagene. 1. januar 2008 ble avisene fusjonert.

Magazinets redaktør var Vebjørn Selbekk frem til fusjonen. Han gikk inn som samfunnsredaktør i DagenMagazinet i 2008.

Karikatur-striden[rediger | rediger kilde]

Magazinet ble særlig kjent etter at avisen den 10. januar 2006 trykket 12 karikaturtegninger av den islamske profeten Muhammed fra Jyllands-Posten i Danmark. Ifølge redaktøren ble dette gjort i ytringsfrihetens navn. Mange muslimer følte seg krenket, og publiseringen førte til stor spenning mellom Norge og muslimske ledere, militante islamister og opprørte ungdommer i blant annet Midtøsten, den arabiske verden, Iran, Afghanistan og Indonesia. Redaktøren mottok anonyme drapstrusler, det ble internasjonale protester og demonstrasjoner, handelsboikott, nedbrenning av den norske ambassaden i Damaskus i Syria og angrep på norske soldater i Afghanistan.

Etter at Selbekk 10. februar 2006 offentlig uttrykte at han ikke hadde hatt til hensikt å krenke muslimers religiøse følelser[3][4], har de fleste muslimer som deltar i den offentlige debatten i Norge godtatt unnskyldningen.[5] En av imamene (Hamdan) som stod bak forsoningen sa «Den som heretter rører Selbekk og hans familie, rører muslimene»[5].

Magazinet var ikke den eneste norske avisen som trykket tegningene. Både Bergens Tidende, Aftenposten og Dagbladet hadde publisert tegningene på et tidligere tidspunkt.[trenger referanse] Aftenposten og Dagbladet valgte likevel å kritisere Magazinet da karikaturstriden var på sitt heteste.[trenger referanse]

Ansvarlige redaktører[rediger | rediger kilde]

Opplag[rediger | rediger kilde]

Bekreftede netto opplagstall fra Mediebedriftenes Landsforening:[6]

Dagen[rediger | rediger kilde]

  • 2006: 8 936[7]
  • 2007: 9 033[8]
 

Magazinet[rediger | rediger kilde]

DagenMagazinet / Dagen[rediger | rediger kilde]

  • 2008: 10 842 (opplag registrert kun for en del av året)
  • 2009: 10 246
  • 2010: 9 946
  • 2011: 10 060
  • 2012: 10 825
  • 2013: 10 352

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ DagenMagazinet blir Dagen
  2. ^ Heidi Torkildson Ryste (26. februar 2007). «Dagen inn i Magazinet». Bergens Tidende. Besøkt 13. april 2008. 
  3. ^ «"Muhammed-tegningene endret norsk straffelov"». Magazinet. 16. februar 2006. Besøkt 7. oktober 2006.  «I en artikkel i Aftenposten onsdag understreker redaktør Selbekk at han ikke beklager bruken av ytringsfriheten. «Det har jeg aldri gjort, og det kommer jeg aldri til å gjøre,» skriver han. I beklagelsen sist fredag sa Selbekk at han var lei seg for at muslimers følelser var krenket, og at han på den bakgrunn angret på trykkingen av karikaturtegningene fra Jyllands-Posten.».
  4. ^ «Forsoning». Aftenposten. 11. februar 2006. Besøkt 7. oktober 2006.  «Forsoningen kom fordi redaktør Selbekk beklaget at han ikke hadde sett konsekvensene av å trykke tegningene. Han forsikret at han ikke hadde hatt til hensikt å krenke muslimers religiøse følelser. … Redaktør Selbekks beklagelse må ikke forstås som om han ikke hadde full rett til å trykke tegningene. Det dreier seg om en innrømmelse i ettertid av at redaktøren i dette tilfellet viste dårlig skjønn i sin utøvelse av ytringsfriheten.»
  5. ^ a b «- En historisk forsoning». Aftenposten. 11. februar 2006. Besøkt 7. oktober 2006.  «Forsoningen mellom Magazinet-redaktøren og norske muslimer kan vekke internasjonal oppsikt. … Imam Mehboob-ur-Rehman var en av 15 svært glade norske imamer som i går applauderte redaktør Vebjørn K. Selbekks beklagelse over trykkingen av Muhammed-karikaturene i Magazinet. … Islamsk Råd Norge (IRN) ber muslimer om å akseptere beklagelsen. 46 muslimske organisasjoner står bak. - Magazinet-redaktøren er modig som beklager, sier ur-Rehman. … Men den beste er den som angrer, sa Hamdan, med støtte i Koranen. Han varslet: Den som heretter rører Selbekk og hans familie, rører muslimene.»
  6. ^ Aviskatalogen, tall fra nettsidene til Mediebedriftenes Landsforening
  7. ^ «Avisenes leser- og opplagstall for 2006». Mediebedriftenes Landsforening. 12. februar 2007. Arkivert fra originalen 27. april 2007. Besøkt 13. april 2008. 
  8. ^ «Avisenes leser- og opplagstall 2007» (Excel). Mediebedriftenes Landsforening. 14. februar 2008. Besøkt 13. april 2008. «Pressemeldingen finner man her: http://www.mediebedriftene.no/index.asp?id=78904» 
  9. ^ «Avisenes leser- og opplagstall for 2006» fra Mediebedriftenes Landsforening, publisert 12. februar 2007
  10. ^ «Avisenes leser- og opplagstall for 2007» fra Mediebedriftenes Landsforening, publisert 14. februar 2008

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]

avisstubbDenne avisrelaterte artikkelen er foreløpig kort eller mangelfull, og du kan hjelpe Wikipedia ved å utvide den.