Russlands stemme

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Et QSL-kort fra Radio Moskva anno 1969
Sovjetisk frimerke som markerer Radio Moskvas 50-års jubileum. Motivet er Shukhovtårnet.

Russlands stemme (russisk: Голос России) er de russiske myndighetenes internasjonale kringkastingsselskap. Forgjengeren var Radio Moskva og var Sovjetunionens internasjonale radiokanal.

Starten[rediger | rediger kilde]

Radio Moskva begynte sine sendinger i 1922 med en station RV-1 sender i Moskvaregionen. I 1925 ble et andre kringkastingssenter satt i drift i Leningrad. 29. oktober 1929 ble de første sendingene til utlandet startet. Radio Moskva sendte (på mellombølge og kortbølge) fra starten på engelsk og tysk. Innen 1939 kom fransk, italiensk og arabisk til. Radio Moskva uttrykte bekymring over Hitlers økende makt i Tyskland på 1930-tallet og de italienskspråklige sendingene ble utsatt for støyforstyrrelser etter ordre fra Mussolini mot slutten av 1930-tallet. Ved inngangen til andre verdenskrig produserte Radio Moskva 51 timer med radiosendinger i døgnet på 24 språk.

Andre verdenskrig[rediger | rediger kilde]

Radio Moskva holdt sendingene i gang under hele krigen selv om Moskva ble bombet hver natt i en periode på halvannet år. Da det så ut som om Moskva skulle falle ble deler av personalet evakuert til Kujbysjev (nåværende Samara) ved Volga sammen med Bolsjojteateret og flere ministerier.

Sendingene skjedde parallelt på langbølge, mellombølge og kortbølge med nyhetsbulletiner på ulike språk brutt opp med musikk. Det var ikke faste sendetider for hvert enkelt språk, som snarere skjedde i den takten medarbeiderne for de ulike språkene rakk å oversette nyhetstelegrammene fra TASS.

Den kalde krigen[rediger | rediger kilde]

USA ble et nytt mål for Radio Moskva fra begynnelsen av 1950-tallet med sendere i Moskva-regionen. Senere ble sendere i Vladivostok og Magadan konstruert for å nå USAs vestkyst.

De første sendingene til Afrika gikk på lufta på slutten av 1950-tallet på engelsk og fransk. I 1961 sendte Radio Moskva på tre afrikanske språk; amharisk, swahili og hausa. Senere kom ytterligere åtte afrikanske språk til.

De første sentraliserte nyhetsbulletinene ble sendt fra august 1963 av. Mye av innholdet fokuserte på forholdet mellom USA og Sovjetunionen, sett i lys av den kalde krigen.

På 1970-tallet slo de beste kommentatorene sammen sine pjalter i programmet «News and Views». Blant deltakerne i det ambisiøse prosjektet var Viktor Glazunov, Leonid Rassadin, Jurij Sjalygin, Aleksandr Kusjnir, Jurij Solton og Vladislav Tsjernukha. Programmet, som fokuserte på nyheter og analyser, fikk over årene en betydelig lytterskare.

Endringer på 1980-tallet og 1990-tallet[rediger | rediger kilde]

På slutten av 1970-tallet ble Radio Moskvas engelskspråklige program omdøpt til Radio Moscow World Service, blant annet for å møte konkurransen fra BBC World Service. Prosjektet ble lansert og ledet av Alexander Evstafiev. Senere ble det etablert egne sendinger til Nord-Amerika, Afrika og Storbritannia & Irland med noen timer daglige sendinger sammen med den ordinære 24 timers engelskspråklige World Service. Dette inkluderte også sendinger på noen andre språk, «Radio Peace and Progress» og noen sendinger til de russiske republikkene.

Det å sende pro-Sovjetisk propaganda var Radio Moskvas viktigste oppgave. Alle programmene med unntak av noen kortere nyhetsavbrudd måtte klareres av et «programdirektorat» som var en form for sensur, som først ble avviklet i 1991.

På høyden sendte Radio Moskva på over 70 ulike språk via sendere i Sovjetunionen, Øst-Europa og på Cuba.

Radio Moskvas kjenningsmelodi var «Moskvakvelder». Senere har Voice of Russia World Service tatt i bruk to andre kjenningsmelodier, Midnatt i Moskva og sitt nåværende signal, Bilder på en utstilling av Musorgskij.

En av radiokanalens mest populære program på 1980-tallet var ønskekonserten, i hovedsak på grunn av programmets uformelle stil i sterk kontrast til de øvrige programmene. Programmet ble toppet av den kjente radiomannen Vasily Strelnikov. Et annet populært program var Moscow Mailbag, som var et program som besvarte lytternes spørsmål om det tidligere Sovjetunionen og senere om Russland. Igjennom nesten 50 år, fra 1957 til 2005 ble programmet ledet av Joe Adamov som var kjent for hans radiostemme og gode humør.

Fra Radio Moskva til Russlands stemme[rediger | rediger kilde]

Radio Moskva fortsatte med å sende inntil Sovjetunionen kollapset i 1991, og fikk senere navnet World Service of the Voice of Russia.

Inntektene til Russlands stemme kommer fra den russiske statskassa og overføringene derfra bestemmer i realiteten aktivitetsnivået. Etter Sovjetunionens fall har stasjonen nedbemannet flere ganger og redusert ambisjonsnivået. I 1995 ble 30 prosent av staben sagt opp og sendingene på flere språk kuttet.

Under storhetstiden på 1970-tallet sendte Radio Moskva 254 timer daglig på tilsammen 77 ulike språk.

I dag (2012) sender kanalen 151 timer daglig på 38 språk samt russisk. Lyttertallet for alle sendingene beregnes å ligge på vel 100 millioner. De mest omfattende sendingene er på engelsk som sender døgnet rundt, mens stasjonen nøyer seg med 15 minutter daglig til Nepal. I tillegg kommer en internettjeneste på 33 språk.

Nordiske språk[rediger | rediger kilde]

Radio Moskva begynte å sende til Norden på svensk. Det skjedde 11. februar 1932[1] etter påtrykk fra lyttere i Sverige. De norske sendingene startet 22. juni 1941[2], samme dag som Tyskland gikk til angrep på Sovjetunionen (Operasjon Barbarossa). Blant medarbeiderne var Martin Gunnar Knutsen (senere leder av NKP) som arbeidet i den norske redaksjonen mellom desember 1951 og årsskiftet 1954/1955).[3] Under krigens gang startet også sendinger på dansk. De danske sendingene var blant de som ble lagt ned på 1990-tallet, nærmere bestemt i 1994, mens både norsk og svensk har vært gjennom betydelige kutt. Utover på 1990-tallet ble sendingene redusert fra halvannentimes daglige sendinger en halvtime hver tirsdag og torsdag på norsk, og en daglig halvtime på svensk og finsk.

En større restrukturering av kanalen fant sted våren 2009. Ett av tre språk ble fjernet fra radiostasjonens tilbud, mens de gjenværende språkene fikk økt sendetid. Blant de språkene som ble fjernet var de nordiske språkene norsk, svensk og finsk. Siste sending på norsk ble sendt 9. mars og siste på finsk og svensk den 27. mars.

En kan fremdeles høre nyheter fra Russlands stemme på nordiske språk, via lydfiler som lastes ned fra Internett.

Sendenett[rediger | rediger kilde]

Radio Moskva og Russlands stemme hadde og har et sendenett på kortbølge som ingen andre kan vise maken til. På 1980-tallet var sendekapasiteten og styrken på sitt største og mange programmer kunne høres på flere ulike frekvenser.

Referanser[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]