Edda Media

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
(Omdirigert fra Orkla Media)
Hopp til: navigasjon, søk
Edda Media AS
Org.formAksjeselskap
Org.nummer936 661 653
Etablert27. desember 1984
HovedkontorOslo
BransjeUtgivelse av aviser
Adm. dir.Karl Gunnar Opdal
Antall ansatte1350
Omsetning2000 millioner
Nettsidehttp://www.eddamedia.no

Edda Media AS (inntil 2006 Orkla Media), var et norsk mediekonsern. Selskapet gav i 2011 ut 36 papiraviser med et samlet opplag på 273 000 (per 1. januar 2011).[1] De største avisene var Drammens Tidende, Fredriksstad Blad og Varden. Konsernet var det tredje største aviskonsernet i Norge. Selskapet var 100 % eid av Mecom Europe AS som igjen var eid av selskapet Mecom Media Scandinavia 2 Ltd. 5. desember 2011 ble det offentliggjort at A-pressen kjøpte Mecom Europe AS og dermed Edda Media.

Historie[rediger | rediger kilde]

Selskapet Orkla gikk inn i mediasektoren i 1983 da Orkla Industrier kjøpte 14,7 prosent av aksjene i Janco Kabel-TV. Det første aviskjøpet skjedde året etter da Høyre solgte 40 prosent av avisen Nordstrand Østre Aker Blad til Orkla for fire millioner kroner.[trenger referanse] I 1985 kjøpte Orkla Moss Avis og aksjeposter i Fredriksstad Blad og Østlandsposten. I 1987 samlet Orkla sine medieinvesteringer i Orkla Media.[2] I 1991 kjøpte Orkla majoritetsposisjoner i Sunnmørsposten, Haugesunds Avis og Romsdals Budstikke. To år senere kjøpte Orkla andeler i Drammens Tidende & Buskeruds Blad og Bergens Tidende. I 1995 ble Varden i Skien oppkjøpt og i 1997 Østlendingen på Elverum. I 1997 kjøpte Orkla også avisene Kragerø Blad og Vestmar og slo dem sammen til én avis. På 90-tallet kjøpte Orkla Media seg opp i flere polske regionale og nasjonale aviser. I 2001 kjøpte Orkla det største danske aviskonsernet, Det Berlingske Officin, noe som doblet omsetningen i Orkla Media.[2]

Orkla solgte Orkla Media til den engelske investeringsgruppen Mecom 28. juni 2006. Den norske virksomheten ble samlet i selskapet Edda Media. Aksjene i Adresseavisen og Bergens Tidende ble solgt i 2006.[2] Edda solgte avisene på Nordvestlandet til Polaris Media i februar 2009. Det var Sunnmørsposten og Romsdal Budstikke med datterselskaper.

5. desember 2011 kunngjorde Mecom i en børsmelding at Edda ble solgt til A-pressen.[3] Konkurransetilsynet godkjente oppkjøpet under forutsetning av at A-pressen selger Demokraten i Fredrikstad og én av avisene i Skien.[4] Medietilsynet vurderte A-pressens kjøp ut fra medieeierskapsloven og godkjente kjøpet under forutsetning av at avisene Varden, Østlandets Blad, Vestby Avis, Enebakk Avis, Ås Avis, Smaalenenes Avis og Rakkestad Avis selges.[5][6]

Aviser i Edda Media[rediger | rediger kilde]

Lokalavisene Oslo[rediger | rediger kilde]

Aviser der Edda Media hadde eierandeler[rediger | rediger kilde]

Nettsteder[rediger | rediger kilde]

Edda Media var også eier av flere nettsteder:

  • Opoint.no (betaltjeneste)
  • Klikk.no
  • Tek.no (betalingsmur)
  • Gamer.no (betalingsmur)
  • Diskusjon.no
  • Ungdomsportalene.no (Nedlagt)
  • Kvinneguiden.no

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Dagens Næringsliv 5. desember 2011
  2. ^ a b c «Edda Media - historie». Edda Media. Besøkt 6. desember 2011. 
  3. ^ «Sale of Edda Media to A-pressen». London Stock Exchange. 5. desember 2011. 
  4. ^ «A-pressen må selge to aviser». Konkurransetilsynet. 27. juni 2012. Arkivert fra originalen 2012-11-03. Besøkt 1. juli 2012. 
  5. ^ Edda Media-saken Arkivert 2. mars 2012 hos Wayback Machine. – Medietilsynet.
  6. ^ «Medietilsynet tillater A-pressens oppkjøp av Edda Media på vilkår». Medietilsynet. 15. august 2012. Arkivert fra originalen 2014-02-26. Besøkt 29. august 2012. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]