Østkantavisa

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

Østkantavisa var en gratis lokalavis for bydelene i Oslo indre øst (Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene) som ble utgitt i årene 2001–2014. Opplaget var på cirka 70 000 eksemplarer, fulldistribuert med Posten, i starten månedlig og fra 2005 ukentlig.[1]

Avisa ble etablert i desember 2001 av de lokale gründerne Håkon «Marcello» Julseth og Tor Erik Nygård, da under navnet Løkkamagazinet. Oppstarterne hadde erfaring fra diverse forløpere i lokalavismarkedet i hovedstaden (Løkka Tidene, Østkanten, Bydelsavisa Oslo Øst, St. Hanshaugen Budstikke mfl.) I 2003 ble navnet endret til Østkantavisa da utgivelsesområet ble utvidet til tre bydeler. Året etter ble avisa kjøpt opp av Orkla Media (senere kalt Edda Media) som ledd i en oppkjøpsrunde av småaviser i hovedstaden.[2]

I 2011 kjøpte Amedia Edda Media, og Østkantavisa ble sammen med flere andre aviser relansert under paraplyen Ditt Oslo. I 2014 ble flere av Ditt Oslos småaviser – inkludert Østkantavisa – nedlagt, mens Nettavisen overtok den digitale delen av virksomheten.[3]

Ansvarlige redaktører[rediger | rediger kilde]

  • 2001-2002: Håkon «Marcello» Julseth
  • 2003-2004: Tor Erik Nygård
  • 2004-2005: Ivar Brynildsen
  • 2006-2014: Tore Bollingmo

Referanser[rediger | rediger kilde]