Deutscher Fernsehfunk

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til: navigasjon, søk
Hovedkvarteretfor det østtyske TV-selskapet Fernsehen der DDR ble overtatt av Studio Berlin Adlershof (SBA) GmbH.

Deutscher Fernsehfunk, fra 1972–1990 Fernsehen der DDR, var det statlige fjernsynsselskapet i DDR (Øst-Tyskland) fra 1952 til 1991.

Historie[rediger | rediger kilde]

Deutscher Fernsehfunk var kontrollert av den totalitære østtyske staten, og virksomheten underlagt streng kontroll og sensur. Etter modell fra sovjetisk kringkasting ble selskapet styrt av Staatliches Komitee für Rundfunk, en komité direkte kontrollert av sentralkomitéen i det statsbærende kommunistpartiet Sozialistische Einheitspartei Deutschlands. Komitéen kontrollerte også radioselskapet Rundfunk der DDR.

Offentlige prøvesendinger ble innledet på Josef Stalins fødselsdag 21. desember 1952. I 1956 innledet Deutsche Fernsehfunk sine regulære sendinger.

Det propagandistiske nyhetsprogrammet Aktuelle Kamera ble sendt fra 1952 til 1990. Et annet program kanalen var kjent for, var det politiske fjernsynsprogrammet Der schwarze Kanal ('den svarte kanalen') som kommenterte vesttyske nyheter på en agitatorisk måte. Programmet ble første gang sendt 21. mars 1960 og ble avviklet 30. oktober 1989.

Det mest kjente barneprogrammet var Unser Sandmännchen som i Norge er sendt under tittelen Jon Blund. Programmet sendes fortsatt.

Etter Tysklands gjenforening ble selskapet gradvis avviklet og frekvensene overtatt av ARD.