Bondeforvandling

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

Bondeforvandling er et uttrykk i sjakk som beskriver forvandlingen av en bonde som når den åttende raden på sjakkbrettet til en dronning, springer, løper eller tårn. Forvandling til konge er derimot ikke mulig. Det er heller ikke mulig å la bonden forbli bonde på sisteraden (åttenderaden). Og det er ikke lov å forvandle til en brikke av motsatt farge, selv om det tidligere har blitt laget vittige oppgaver på grunnlag av at reglene ikke klart forbød det da.[1]

Siden dronningen er den sterkeste brikken på sjakkbrettet, skjer i praksis over 99 % av forvandlinger til dronning. Enkelte ganger kan det imidlertid være fornuftig å velge en annen brikke, for eksempel for å unngå at motstanderen settes patt.

Forvandlingen er uavhengig av hvilke brikker motstanderen har tatt. Det er mulig å spille med to eller flere dronninger. Hvis en ekstra dronning ikke er tilgjengelig, kan man ikke sette et tårn opp ned og si at det er en dronning. Dette vil føre til at bonden ikke blir en dronning, men et tårn. Dette er de offisielle reglene.[av hvem?]

Hvis du trykker på sjakkklokken når du har flyttet bonden til åttenderaden, men ikke byttet den om til en offiser først, er bondeforvandlingen et ulovlig trekk. I langsjakk må bonden automatisk forvandles til en dronning.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Larsen, Bent (1977): Lærebok i sjakk, Dreyer