Völkischer Beobachter

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

Völkischer Beobachter var avisen til Det nasjonalsosialistiske tyske arbeiderparti (NSDAP) fra 1920 til 1945. Først var den en ukeavis, men ble dagsavis fra 8. februar 1923.

Denne avisen, som betegnet seg som «Kampblad for Stortysklands nasjonalsosialistiske bevegelse» (Kampfblatt der nationalsozialistischen Bewegung Großdeutschlands) hadde sin forløper i Münchner Beobachter, som ble kjøpt i 1918 av Thuleselskapet og gitt det nye navnet Völkischer Beobachter i 1919. NSDAP kjøpte den i 1920 etter initiativ fra Dietrich Eckart, som ble avisens første redaktør. Avisen ble utgitt på Eher Verlag som var eid av Rudolf von Sebottendorf.

Til å begynne med var opplaget på 8 000, men høsten 1923 økte det til 25 000. Det året ble så Alfred Rosenberg redaktør. Da NSDAP ble forbudt etter ølkjellerkuppet den 9. november 1923, måtte også Völkischer Beobachter innstille. Men da partiet på nytt ble tillatt den 26. februar 1925, kom også avisen i gang igjen. Opplaget steg etter nazibevegelsens gjennombrudd. I 1931 var opplaget på over 120 000, og i 1944 var det på 1,7 millioner eksemplarer.

Det siste nummeret av Völkischer Beobachter kom ut i slutten av april 1945, noen få dager før Tysklands kapitulasjon under annen verdenskrig.

Litteratur[rediger | rediger kilde]

  • Frei, Norbert: Journalismus im dritten Reich. München, 3. oppl. 1999
  • Noller, S. (utgiver): Facsimile-Querschnitt durch den Völkischen Beobachter. Bern, München 1984

Se også[rediger | rediger kilde]

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]