Wikipedia Scanner

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Wikipedia Scanner
URL http://wikiscanner.virgil.gr
Type nettsted Database
Eier Virgil Griffith

Wikipedia scanner (WikiScanner) er et nettsted med en database satt sammen av Virgil Griffith og lansert den 14. august 2007. Nettstedet består av en offentlig tilgjengelig database som kobler millioner av redigeringer på den engelskspråklige versjonen av nettstedet Wikipedia til de organisasjoner hvor redigeringene ble foretatt fra. Nyhetsbyrået Associated Press rapporterte at Griffith ønsket «å skape PR-problemer for firma og organisasjoner jeg ikke liker.».

I dokumentasjonen for nettstedet skriver Griffith at:

Sitat Generelt, spesielt for emner som ikke er kontroversielle, så fungerer Wikipedia bra. For kontroversielle emner kan Wikipedia gjøres mer etterretlig ved verktøy som (WikiScanner). Sitat

WikiScanner fikk nesten øyeblikkelig stor oppmerksomhet fra pressen[1] og det ble funnet en rekke kjente firma og organisasjoner som hvor ansatte hadde redigert på Wikipedia, blant de etterretningsorganisasjonen CIA, kringkastningsselskapet BBC og oljeselskapet Exxon Mobil. De fleste redigeringene viste seg imidlertid å være lite kontroversielle. Griffith benektet at han hadde noen forbindelse med Wikimedia Foundation og sa at hans arbeid med Wikimedia Scanner var 100 % ukommersielt.

Teknisk beskrivelse[rediger | rediger kilde]

I følge dokumentasjonen inneholder databasen 34 417 493 anonyme redigeringer på engelskspråklig Wikimedia fra 7. februar 2002 til 4. august 2007. Griffith uttalte at databasen ble konstruert ved «å hente ut alle anonyme redigeringer fra den offentlig tilgjengelige databasedumpen til Wikipedia (som blir gjort tilgjengelig om lag en gang i måneden).» Griffith sa videre at han brukte databasen ip2location som har «2 668 095 ulike organisasjoner... som jeg bruker for koble IP-adresser til organisasjonsnavn. I databasen ip2location er det 187 529 organisasjoner som har minst en anonym redigering på Wikipedia.»

En mulig kritikk av de innsamlede data er at det ikke kan skille mellom redigeringer gjort av autoriserte brukere innen en organisasjon og redigeringer gjort av uautoriserte inntrengere, eller brukere på offentlig tilgjengelige datamaskiner på organisasjonens nett. Vedrørende redigeringer som tilsynelatende var gjort fra datamaskiner koblet til Vatikanets nettverk uttalte dataeksperten Kevin Curran til BBC at det var; «vanskelig å avgjøre om vedkommende var ansatt eller om Vatikanets nettverk hadde blitt hacket, eller om noen spoofet (forfalsket) IP adressen.». Dokumentasjonen sier følgende om redigeringer som blir registrert i databasen: «Teknisk sett vet vi ikke om redigeringen kom fra en datamaskin tilhørende selskapet, vi vet imidlertid at den kom fra en med adgang til deres nettverk.» Selv om dokumentasjonen fortsetter med å si at man med rimelighet kan anta at en slik redigering var fra en ansatt eller en autorisert besøkende, så er det ingen garanti for at det ikke var en inntrenger bak en redigeringen. Sannsynligheten for slik inntrengning varierer med graden av sikring av en organisasjons nettverk.

Medieomtale og reaksjon[rediger | rediger kilde]

Ifølge magasinet Wired som først kom med nyheten om WikiScanner er de fleste anonyme redigeringer fra organisasjoner relativt harmløse.[2] Magasinet oppfordret leserne til å finne den «mest skamfulle påvirkningsaksjonen», som har generert en rekke nyhetsoppslag om organisasjoner hvis ansatte har redigert anonymt i Wikipedia.

I følge BBC viser WikiScanner at redigeringer på Wikipedia ble gjort fra det amerikanske firmaet Diebold som produserer maskiner for valg og Vatikanet. Avisen The Times kunne igjen melde at det også var redigert fra BBC selv. BBCs leder for interaktive nyheter, Pete Clifton skrev en blogkommentar hvor han aksepterte kritikk fra andre medier, siden BBCs ansatte selv hadde redigert på Wikipedia. Clifton karakteriserte BBCs redigeringer på nettstedet slik:

Sitat Noen av redigeringene er lite oppbyggelige, men for hver suspekt redigeringer er det mange, mange fler hvor ansatte i BBC har lagt til informasjon eller i god tro endret detaljer. Scanneren viser også tilsvarende resultater for andre mediaorganisasjoner.[3] Sitat

Associated Press meldte at datamaskiner disponert av Scientologikirken var benyttet til å fjerne kritikk fra artikler om Scientologi på Wikipedia. Associated Press vedgikk videre at ansatte i firmaet hadde redigert artikler på Wikipedia.

Reaksjon fra Wikipediamiljøet[rediger | rediger kilde]

Jimmy Wales som spilte en sentral rolle i etableringen av Wikipedia har vist stor entusiasme for WikiScanner:

Sitat Det er formidabelt - jeg elsker det... Det gir et ekstra lag med transparens for hva som skjer på Wikipedia. (WikiScanner) bruker informasjon som vi har gjort offentlig tilgjengelig i håp om at noen ville gjøre noe slikt som dette.[4] Sitat

En annen nyhetsmelding siterte Wales på at WikiScanner var «fantastisk og jeg støtter det sterkt». BBC siterte en anonym bidragsyter for Wikipedia som lovpriste nettstedet: «Vi verdsetter virkelig åpenhet og skanneren (WikiScanner) tar dette til et nytt nivå... Wikipedia Scanner kan bidra til å forhindre at en organisasjon eller individer fra å redigere artikler de bør holde seg unna.»[5] I Norge hadde blant annet VG en reportasje om Wikipedia Scanner[6]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Seeing Corporate Fingerprints in Wikipedia Edits, artikkel i New York Times (engelsk)
  2. ^ See Who's Editing Wikipedia - Diebold, the CIA, a Campaign, artikkel i Wired, 14. august 2007 (engelsk)
  3. ^ Wikipedia edit, blogg fra BBCs Pete Clifton
  4. ^ Artikkel fra Technewsworld (engelsk)
  5. ^ Wikipedia 'shows CIA page edits', fra BBC (engelsk)
  6. ^ - CIA og Vatikanet endret Wikipedia-artikler

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]