Vestfold Fremtid

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk

Vestfold Fremtid var en norsk avis som kom ut i Sandefjord i Vestfold. Avisa begynte i 1924, ble stanset under andre verdenskrig,[1] og fortsatte fram til 30. november 1982 da den gikk konkurs. Vestfold Fremtid var tilknyttet Norsk Arbeiderpresse (A-pressen) og redaksjonen støttet Arbeiderpartiet politisk. Viktigste konkurrent i byen var Høyre-avisa Sandefjords Blad.

Avisa hadde delvis bakgrunn i Nybrotts Sandefjordsavdeling og Folkets dagblad, fellesavis for Søndre Vestfold og Telemark som var sammenslått av Nybrott og Bratsberg-Demokraten 1921–1922. 1922 besluttet Arbeiderpartiet i Sandefjord å gi ut egen avis, som beholdt navnet Folkets Dagblad. Fra 1. januar 1924 tok bladet navnet Vestfold Fremtid. Det skulle være organ også for Tønsbergdistriktet, der Norges kommunistiske parti hadde tatt Vestfold Arbeiderblad i 1923. Fra 1. januar 1924 ble bladet trykt i Nybrotts trykkeri, etter å ha vært trykt i Vestfold Arbeiderblad i 1922 og 1923. Sverre Hjertholm var redaktør fra november 1922 til 1945.[2]

Kimen til den illegale pressen i Norge under krigen kom i form av et vedlegg til Vestfold fremtid 15. april 1940. Avisa kom ut i sensurert versjon, og på vedlegget ble dette opplyst for leserne. Redaktør Sverre Hjertholm ble arrestert og satt fengslet noen måneder. Han ble seinere aktiv i utgivelsen av Fri fagbevegelsen.[3]

Referanser[rediger | rediger kilde]

StubbDenne artikkelen er foreløpig kort eller mangelfull. Du kan hjelpe Wikipedia ved å utvide eller endre den.