RT (Russiske TV-kanaler)

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
(Omdirigert fra Russia Today)
Hopp til navigering Hopp til søk
RT
Russia-today-logo.svg
Lansert10. desember 2005; 16 år siden (2005-12-10)
LandRussland
HovedkvarterMoskva
Tidligere navn:Russia Today
Eid avRIA Novosti
Nettsidert.com
Forhenværende president Dmitry Medvedev besøker RTs kontorer, her med sjefsredaktør Margarita Simonyan.

RT, eller Russia Today (russisk: Россия Сегодня) som det het tidligere, er en russisk statseid nettverk av nyhetskanaler på flere språk som kringkastes over kabel, satellitt og internett i hele verden. Den startet sendingene 10. desember 2005. RT har nyhetssendinger på engelsk, arabisk (fra 2007) og spansk (fra 2009), tysk (fra 2014) og fransk (2017). Kanalen har hovedkvarter i Moskva og eies av Russlands statlige nyhetsbyrå RIA Novosti.

Kanalen har som offisielt mål å tilby et «russisk syn på store globale begivenheter».[1] Blant vestlige kommentatorer og medieforskere blir RT ofte omtalt som et tiltak for spredning av propaganda og falske nyheter fra russiske myndigheter og russisk utenrikspolitikk.[2][3][4] Kanalen reklamefri og statsfinansiert.

RT ble fjernet fra TV-nettet i Ukraina i 2014 etter Russlands anneksjon av Krim. Latvia og Litauen vedtok tilsvarende fjerning i 2020. Etter Russlands invasjon av Ukraina besluttet Europakommisjonen å utestenge RT fra EU.[5] Apple fjernet RT-mobilappen i alle land unntatt Russland[6], og Microsoft vektet søkeresultater til RT ned i søkemotoren Bing.

Flere RT-medarbeidere har sagt opp stillingene i RT i forbindelse med Russlands invasjon av Ukraina. [7] RT Amerika ble lagt ned. [8]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «About RT». RT International (engelsk). Besøkt 25. januar 2017. 
  2. ^ Julia Ioffe,What Is Russia Today?, Columbia Journalism Review, September–Oktober 2010.
  3. ^ Oremus, Will (16. mars 2017). «Irony Dies Again as Russia Today Launches Fake-News Debunker». Slate Magazine (engelsk). Besøkt 24. februar 2022. 
  4. ^ Bidder, Benjamin (13. august 2013). «Putin Fights War of Images and Propaganda with Russia Today Channel». Der Spiegel (engelsk). ISSN 2195-1349. Besøkt 24. februar 2022. 
  5. ^ EU til kamp mot «Kremls løgner», NRK, 2. mars 2022
  6. ^ Emerson, Sarah. «Apple Halted All Product Sales In Russia And Disabled Maps Features In Ukraine». BuzzFeed News (engelsk). Besøkt 28. mars 2022. 
  7. ^ «Russia's state TV hit by stream of resignations», BBC, 16. mars 2022
  8. ^ «RT America ceases productions and lays off most of its staff», CNN, 3. mars 2022

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]