Rossija 24

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Rossija 24
Rossiya-24 Logo.svg
Lansert1. januar 2007; 15 år siden (2007-01-01)
LandRussland Russland
HovedkvarterRussland Moskva
Tidligere navn:2007–2009: Vesti
Eid avRusslands statlige kringkastingsselskap (VGTRK)
Søsterkanal(er)Rossija 1
Rossija K
Nettsidehttp://www.vesti.ru

Rossija 24 (russisk: Россия 24, norsk oversettelse: Russland 24) er en russisk, statseid nyhetskanal på tv. Kanalen sender døgnet rundt på russisk og dekker nasjonale og internasjonale hendelser og nyheter. Kanalen eies av det russiske kringkastingsselskapet VGTRK. Rossija 24 sender også nyheter innen kultur, økonomi og idrett. En del av sendetiden brukes økonomiske analyser og intervjuer med russiske og internasjonale politikere.[1]

Bakgrunn[rediger | rediger kilde]

Kanalen begynte sendingene sine 1. januar 2007 i Russland.[2][3] Rossija 24 finnes i regionale varianter blant annet i USA, Serbia og Kirgisistan. Rossija 24 er forbudt i Ukraina og Moldova.[4] Kanalsjef er Jevgenij Bekasov.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «ВГТРК – About». vgtrk.com. Besøkt 25. november 2017. 
  2. ^ ВГТРК запустила информационный канал «Вести»
  3. ^ Добродеев пообещал президенту русский CNN
  4. ^ «Smell of Russian Propaganda (Arkivert kopi)». stopfake.com. 31. august 2016. Arkivert fra originalen 1. desember 2017. Besøkt 25. november 2017. «The growing power of Russian propaganda identified as a key concern for all EU member states. But in tiny Georgia, which recently survived war with Russia, government is giving the green light to Russian propaganda TV channels. In Russian state controlled TV channels occupy the main share of the package offered by major pay TV to Georgian population, Madona Gasanova wrote for The Financial.»