Rossija 1

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Rossija 1
Rossija 1
Lansert22. mars 1951; 68 år siden (1951-03-22)
13. mai 1991; 28 år siden (1991-05-13) (relansert)
Eid avRusslands statlige kringkastingsselskap (VGTRK)
LandRussland Russland
HovedkvarterRussland Moskva
Tidligere navn:1965–1967: Program 3
1967–1971: Program 2
1972–1984: Sovjetisk televisjon Program 2
1984–1991: Kanal 2
1991: Russisk televisjon
1991–1997, 1998–2002: RTR
1997–1998: RTR1
2002–2010: Rossija
Søsterkanal(er)Rossija K
Rossija 24
Nettsidehttp://russia.tv

Rossija 1 (russisk: Россия 1, norsk oversettelse: Russland 1) en en statseid russisk tv-kanal.[1] Rossija 1 startet sine sendinger 22. mars 1951, som Program 2 i det sovjetiske sentralfjernsynet. Etter oppløsningen av Sovjetunionen gjenoppsto kanalen som RTR og heter nå Rossija 1. Kanalen tilhører Russlands statlige kringkastingsselskap (VGTRK).[2] Kanalen er den nest største tv-kanalen i Russland og sees av 75 prosent av russere i urbane områder, mot 83 prosent for hovedkonkurrenten Pervyj kanal.[2] Rossija 1 finnes i flere regionale utgaver og kringkaster på flere språk.

Historie[rediger | rediger kilde]

Sovjet-tiden[rediger | rediger kilde]

Rossija startet opp i 1951 som Program 1 i Sovjetunionens sentral-tv, men flyttet over til Program 3 i 1965. To år senere ble den flyttet igjen til Program 2. De første årene sendte kanalen stort sett programmer laget av Sovjets utdanningsdepartement samt barneprogrammer. Da kanalen flyttet til Program 2s sendefrekvens, ble flere store programmer flyttet til kanalen – blant annet nyhetssendingen Vremja i 1968. I 1975 begynte Program 2 å sende i farger, og i 1977 ble kanalen riksdekkende for hele Sovjetunionen.

Utover i 1980-årene begynte kanalens programprofil også å omfatte kultur-, kunst- og sportsprogrammer, og i 1984 skiftet kanalen navn til Kanal 2. Da Sovjetunionen ble oppløst, ble kanalen i 1990 gjort om til en russisk tv-kanal gjennom opprettelsen av VGTRK. Kanalen gjenoppsto året etter som RTR (Russlands radio og televisjon).

Russland[rediger | rediger kilde]

Utover i 1991 gjorde RTR flere omstruktureringer og endringer i sendeflaten, blant annet nyhetsprogrammet Vesti. I august samme år sluttet kanalen sine sendinger i Latvia, der kanalen ble byttet ut med LTV7.

I november 1997 byttet kanalen navn til RTR-1, og året etter startet VGTRK med regionale tv-sendinger og radio. Utover 2000-tallet fulgte flere omstruktureringer i VGTRK.

I 2013 hadde Rossija 1 anslagsvis 117 millioner seere daglig.[1]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b Shiraev, Eric (5. mars 2013). Russian Government and Politics (engelsk). Palgrave Macmillan. ISBN 9781137269607. 
  2. ^ a b Alexei Bessudnov, "Media Map" (183–189), Index on Censorship, Volume 37, Number 1, 2008, p. 184.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]