Rodney Omdal Karlsen

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Rodney Omdal Karlsen
Født26. juni 1974 (45 år)
Skien
Beskjeftigelse Boredekksarbeider, konsulent, daglig leder
Nasjonalitet Norge

Rodney Omdal Karlsen (født 26. juni 1974 i Skien) er en norsk boredekksoperatør, daglig leder og tidligere reality-deltaker som ble kjent gjennom sin deltakelse i reality-programmet Big Brother og for et mye omtalt søksmål mot kjendisbladet Se & Hør.

Karlsen er født i Skien, men har i flere år bodd i Åmot i Hedmark. Han er utdannet rørlegger (1994) og boreoperatør ved PNI (2000). Deretter gikk han Teknisk fagskole (2005) og tok en Master of science ved Aker School (2009). Karlsen har arbeidet som boredekksoperatør,[1] konsulent og manager og vært ansatt hos firma som R&M Industrier, FMC Technologies, Aker Solutions og Wärtsilä.[2] I 2018 ble han ansatt som varehussjef for en nyåpnet Maxbo i Telemark.[3]

I 2001 deltok han i den første norsk versjonen av reality-serien Big Brother. Han ble opprinnelig ble stemt ut etter 69 dager, men ble stemt inn igjen da en annen deltager trakk seg.[4] Han kom helt til finalen og havnet til slutt på en tredjeplass.[5] Han tilbragte totalt 84 dager i huset og fikk 484 018 stemmer i finalen. Senere på året deltok han i dokumentaren Big Brother 100 dager etter og i gjenforeningsprogrammet Tilbake i huset, som begge ble sendt høsten 2001.[6] I tillegg var han programleder sammen med Anette Young i det kortlivede gameshowet Far Out.[7]

Rettssaken mot Se og Hør[rediger | rediger kilde]

Under oppholdet i Big Brother-huset innledet Karlsen et forhold med Anette Young, som var en annen deltaker i reality-programmet. Da forholdet tok slutt i 2003, publiserte ukebladet Se og Hør en artikkel der de kom med en rekke påstander rundt årsakene til bruddet. Dette reagerte det tidligere paret sterkt på, spesielt ettersom de ikke lenger ønsket å være offentlige personer. De klagde saken inn for Pressens faglige utvalg, men fikk ikke medhold.[8] Året etter gikk de rettens vei og vant fram, først i tingretten og deretter i lagmannsretten (2006). Der ble de tilkjent en oppreisning på 445 000 kroner samt at bladet måtte betale saksomkostninger på 300 000 kr.[9] Se og Hør anket imidlertid saken til Høyesterett, men tapte også der. De måtte betale over 700 000 i saksomkostninger og over 400 000 i erstatning til Karlsen og Young.[10]

Advokat Per Danielsen uttalte at rettsavgjørelsen var «skjellsettende», og at dommen ville styrke vernet om privatlivet merkbart i tiden fremover.[11] Redaktør Magne Lerø mente at høyesterettsdommen i realiteten også fradømt Pressens faglige utvalg etisk dømmekraft siden de hadde konkludert med at Se og Hørs handlinger ikke brøt med god presseskikk.[12]

SitatDet er ... ikke akseptabelt at en publikasjon går ut med en reportasje om at et forhold er avsluttet, der det ikke er på det rene eller der det er en usikker fase mellom partene. I en slik situasjon trenger privatlivet vern, også når det gjelder formidling av sanne opplysningerSitat
– Høyesteretts kjennelse[13]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Dagbladet - Møt deltakerne i «Big Brother» (25.2.2001) «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 27. desember 2013. Besøkt 25. mars 2008. 
  2. ^ «Maxbo satser i Vinje». ByggFakta (norsk). 23. november 2017. Besøkt 1. februar 2018. 
  3. ^ «Åpner ny butikk – kan gi flere nye arbeidsplasser». Telemarsavia (norsk). 21. november 2017. Besøkt 2. februar 2018. 
  4. ^ «Rodney tilbake!». VG (norsk). 17. mai 2001. Besøkt 31. januar 2018. 
  5. ^ «Lars Joakim vant Big Brother». Dagbladet.no (norsk). 31. mai 2001. Besøkt 31. januar 2018. 
  6. ^ «Tilbake i Big Brother-huset». P4. 18. november 2001. Besøkt 30. januar 2018. 
  7. ^ ««Far out» stemt ut av seerne». VG (norsk). 1. november 2001. Besøkt 31. januar 2018. 
  8. ^ Pressens Faglige Utvalg 2003 «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 9. mai 2013. Besøkt 17. januar 2007. 
  9. ^ «Knust av BB-kjendiser». NRK. 4. mai 2006. Besøkt 31. januar 2018. 
  10. ^ «Se og Hør tapte i Høyesterett». journalisten.no (norsk). 8. mai 2007. Besøkt 11. mai 2019. 
  11. ^ «Ny medievirkelighet». Dagbladet.no (norsk). 12. mai 2007. Besøkt 31. januar 2018. 
  12. ^ «PFU dømt i høyesterett». Dagens Perspektiv. 8. mai 2007. Besøkt 31. januar 2018. 
  13. ^ «Big Brother par vant i høyesterett». P4. 8. mai 2007. Besøkt 31. januar 2018. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]