Jørgen Strickert

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Jørgen Strickert
Født28. mai 1980 (38 år)
Norge Trondheim
Beskjeftigelse Komiker (satiriker), journalist og programleder
Nasjonalitet Norge

Jørgen Strickert (født 28. mai 1980 i Trondheim) er en norsk satiriker og radiomann. Han arbeider i programmet SalongenNRK P2.

Strickert var grunnlegger, forfatter og skuespiller i friteatergruppa Opplysningskontoret fra 2002 til 2007, og fra 2007 fram til sommeren 2009 «sidekick» og programleder i radioprogrammet P3morgenNRK P3. Fra 2009 til 2013 var han programleder i Hallo i uken på NRK P2.[1] [2]

Strickert har også medvirket i P3-programmet Lørdagsrådet og Dagens avis på NRK P2, og er flere ganger nominert til radioprisen Prix Radio [3] [4] [5]. Siden 2014 har han jobbet i programmet SalongenNRK P2.

Fra 1998 til 2002 var Strickert sentralstyremedlem i Rød Ungdom. Han var redaktør for organisasjonens magasin Rebell i samme tidsrom. Senere var han redaktør for Balder magasin for militærnektere. Strickert har også jobbet som journalist i blant annet Vårt Land, Klassekampen, Fjell-Ljom og Adresseavisen.

Jørgen Strickert hadde en pause fra Salongen etter at debattanter på høyresiden i norsk politikk kritiserte hans satiriske kommentarer som «venstrevridde», kalte et av hans innslag om Asle Toje høsten 2015 sjikanøst og truet med å boikotte deltakelse i NRKs programmer.[6][7][8]


Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.6639675
  2. ^ http://www.dagbladet.no/2009/12/03/kultur/radio/hallo_i_uken/tv_og_medier/9313043/
  3. ^ http://www.radionytt.no/07267.htm
  4. ^ http://www.radionytt.no/r11099.php
  5. ^ «Arkivert kopi». Arkivert fra originalen 2. april 2015. Besøkt 27. august 2012. 
  6. ^ Graatrud, Gabrielle; Silvola, Nils Martin Silvola (6. november 2015). «- Han ble framstilt som et nazisvin». dagbladet.no. Besøkt 6. mai 2018. 
  7. ^ Sjøli, Hans Petter (21. november 2015). «Surt i salongen». vg.no. Besøkt 6. mai 2018. 
  8. ^ Laustsen, Eliese (7. desember 2015). «- Tilbake hos NRK etter «sjikane»-episode». Dagens Næringsliv. Besøkt 6. mai 2018. 

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]