Asahi Shimbun

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Asahi Shimbun
Asahi Shimbun
LandJapan
Formatfullformat
Frekvens0,5 dag
Grunnlagt1879
UtgiverAsahi Shimbun Company
Språkjapansk
HovedkvarterOsaka
Nettstedhttp://www.asahi.com

Asahi Shimbun (朝日新聞; Asahi Shinbun) er en av de tre største japanske dagsavisene. De andre er Yomiuri Shimbun og Mainichi Shimbun. Avisen har et morgenopplag på 5,57 millioner og et kveldsopplag på 1,71 millioner.[1]

Avisne ansees for å være liberal[2] eller venstreorientert.[3][4]

Avisen ble grunnlagt i Osaka i 1879 og senere utvidet til Tokyo i 1888.[5]

Galleri[rediger | rediger kilde]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ «19年4月ABC部数» (PDF). Besøkt 18. mai 2020. 
  2. ^ «Japan PM's liberal newspaper critic is humbled by errors». Reuters (engelsk). 16. september 2014. Besøkt 18. mai 2020. 
  3. ^ Martin, Alexander (11. september 2014). «President of Japanese Newspaper Apologizes for Errors». Wall Street Journal (engelsk). ISSN 0099-9660. Besøkt 18. mai 2020. 
  4. ^ Panda, Ankit. «It’s Official: Japan Will Hold a Snap Election». thediplomat.com (engelsk). Besøkt 18. mai 2020. 
  5. ^ «Mass Media». 2006. J-CAST, Inc (aksessert 6. juli 2012)

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]

avisstubbDenne avisrelaterte artikkelen er foreløpig kort eller mangelfull, og du kan hjelpe Wikipedia ved å utvide den.