Yomiuri Shimbun

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Yomiuri Shimbun
Yomiuri-Shimbun-Logo.svg
Yomiuri shimbun head office.jpg
LandJapan
FormatFullformat
Frekvens0,5 dag
Grunnlagt1874
UtgiverYomiuri Shimbun, Tokyo, The Yomiuri Shimbun, Osaka, The Yomiuri Shimbun, Seibu
SpråkJapansk
HovedkvarterTokyo, Chuo, Osaka, Fukuoka
Nettstedhttps://www.yomiuri.co.jp/

Yomiuri Shimbun (japansk 読売新聞, i tittelen 讀賣新聞) er en japansk dagsavis med redaksjonslokaler i Tokyo. Det har blitt antatt at avisen har verdens største opplag.[1]

Avisen utkommer i en morgenutgave (opplag: ca. 8 057 931) og i en kveldsutgave (opplag: ca. 2 130 441).[2] Sammenlagt har avisen om lag 26 214 000 lesere hver dag.[3]

Den engelsksproglige utgaven, The Japan News, hadde per november 2019 et opplag på omtrent 17 000.[4]

Avisens forlag har siden 1949 årlig utgitt Yomiuri-litteraturprisen.

Politisk ståsted[rediger | rediger kilde]

Avisen er politisk konservativ.[5] Blant annet applauderte Yomiuri Shimbun fjerningen av tekstpassasjer om tvangsprostituerte og Nanjingmassakren fra japanske skolebøker.[6]

Yomiuri Shimbun støtter åpent Det liberaldemokratiske parti.

Historie[rediger | rediger kilde]

Avisforlaget Nisshusha etablerte Yomiuri i 1876 som en liten dagsavis. I løpet av 1880- og 1890-årene ble avisen kjent for sine utgivelser av literære verker, som for eksempel fra forfatteren Ozaki Koyo. I 1924 tok Shoriki Matsutaro over som firmaets direktør. Han innførte sensasjonsjournalistikk og et fullsides radioprogram. Avisens tyngdepunkt ble flyttet i retning alminnelig reportasje, hovedsakelig for lesere bosatt i Tokyo. I 1941 hadde avisen det største opplaget av alle Tokyos aviser. I 1942 slo Yomiuri seg sammen med Hochi Shimbun og har siden den gang gått under navnet Yomiuri Hochi.

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Orville Schell, «Japan's war guilt revisited», The Nation, 1. januar 2007 (aksessert 6. juli 2012)
  2. ^ «19年4月ABC部数» (PDF). Besøkt 18. mai 2020. 
  3. ^ The Yomiuri Shimbun: Media Data 2006-2008
  4. ^ «The Japan News:会社案内サイト「読売新聞へようこそ」». 読売新聞社の会社案内サイト「読売新聞へようこそ」 (japansk). Besøkt 18. mai 2020. 
  5. ^ «Yomiuri and Asahi Editors Call for a National Memorial to Replace Yasukuni | The Asia-Pacific Journal: Japan Focus». apjjf.org. Besøkt 18. mai 2020. 
  6. ^ Norimitsu Onishi, «Asia Letter: Japan's reach for future runs up against the past», The New York Times, 7. april 2005 (aksessert 7. juli 2012)

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]