L'Express

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk

L'Express (ISSN 0245-9949) er et fransk ukentlig nyhetsmagasin. Da det ble grunnlagt i 1953 under den første indokinesiske krig, var det bygd på modellen til det amerikanske magasinet TIME.

Histore[rediger | rediger kilde]

Magasinet ble grunnlagt av Jean-Jacques Servan-Schreiber, senere president for Parti républicain, radical et radical-socialiste, og Françoise Giroud, som tidligere hadde vært redaktør for ELLE og senere ble Frankrikes første kvinnesaksminister (1974) og deretter kulturminister (1976). Magasinet uttrykte sin støtte til politikken til Pierre Mendès-France i Indokina, og hadde generelt en orientering til venstre for sentrum. Det var motstander av krigen i Algerie, og spesielt bruken av tortur.[1] I mars 1958, som følge av en artikkel der Jean-Paul Sartre anmeldte boken La Question av Henri Alleg, ble magasinets utgivelse stoppet av den franske regjeringen. For å gjenoppta utgivelsen, måtte L'Express trykke en ny utgave uten den aktuelle artikkelen. François Mauriac var en fast bidragsyter, men han forlot L'Express da Charles de Gaulle ble værende ved makten.

I 1964 forlot flere journalister L'Express, deriblant Jean Daniel og André Gorz, for å grunnlegge magasinet Le Nouvel Observateur. Servan-Schreiber endret l'Express til et mindre politisk engasjert magasin, og opplaget steg fra 150 000 til 500 000 eksemplarer i løpet av tre år.

I 1971, som et resultat av Servan-Schreibers politiske aktivitet i det radikale partiet, sluttet ni journalister i magasinet og startet Le Point for å motarbeide det de oppfattet som "dagens franske intellektuelle elite i pressen og andre steder, med deres venstrevridde dogmer og selvtilfredse nihilisme.".[2]

I 1977 solgte Servan-Schreiber magasinet til Jimmy Goldsmith.[3][4] Jean-François Revel ble direktør i oktober 1978.

Han ble etterfulgt av Yves Cuau i mai 1981. I 1987 ble L'Express solgt til C. G. E., og i 1995 ble magasinet igjen solgt, denne gang til CEP communications, en filial av Havas. Denis Jeambar ble ny direktør.

I 1998, etter at Vivendi overtok kontrollen med Havas, var magasinet igjen under Vivendis kontroll. Etter at Vivendi gikk konkurs, ble L'Express i 2002 solgt til Socpresse (80 prosent eid av Dassault Group). I 2006 ble det kjøpt av partneren Roularta. I 2008 hadde L'Express 2,3 millioner lesere hver uke.[5]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ Jean-Jacques Servan-Schreiber The Guardian, torsdag 9. november 2006
  2. ^ Making Le Point Time Magazine, mandag 27. november 1972
  3. ^ Jean-Jacques Servan-Schreiber The Times, 8. november 2006
  4. ^ Sir Jimmy's Cross-Channel Fiefdom TIME Magazine, mandag 18. april 1977
  5. ^ Groupe Express-Roularta

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]