The Morning Star

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
Logo Morning Star.png

The Morning Star er en kommunistisk britisk avis. Den fokuserer særlig på sosiale spørsmål og fagforeningsstoff. The Morning Star er også kjent for konsekvent å unngå sladderstoff.

Avisen ble grunnlagt i 1930 under navnet The Daily Worker, som offisielt organ for Communist Party of Great Britain. Fra 1945 har avisen vært eid av et leserkooperativ, People's Press Printing Society. I 1966 ble avisen relansert under navnet The Morning Star.

Den nåværende redaktøren, John Haylett, tilhørte en gruppe som ble ekskludert fra Communist Party of Great Britain i 1988 og deretter grunnla Communist Party of Britain. Generalforsamlingen i People's Press Printing Society har siden vedtatt at The Morning Stars redaksjonelle linje bygger på programmet til Communist Party of Britain, «Britain's Road to Socialism».

Avisen hadde stort sett et ukritisk syn på Sovjetunionen (i en kjent sketsj i TV-programmet Javel, herr statsråd heter det at «The Morning Star is read by people who think the country ought to be run by another country»). Den er moderat euroskeptisk, men av andre grunner enn Daily Mail og Rupert Murdochs aviser. Videre er avisen kritisk til «de herskende klassene», og forsvarer fredelige demonstrasjoner og sivil ulydighet for å fremme arbeiderklassens kår. I valg støtter avisen Communist Party of Britain. Avisen var den eneste britiske avisen som støttet National Union of Mineworkers under streiken 1984–1985, og argumenterer fremdeles for at gruveindustrien må gjenoppbygges. I internasjonal politikk støtter avisen en tostatsløsning i Israel/Palestina. Avisen var også den eneste større britiske avis som ytret sterk kritikk mot NATOs intervensjon i Kosovo i 1999, og som kritiserte måten Slobodan Milošević måtte gå av på. I Nord-Irland-konflikten plasserer avisen seg klart på en pro-irsk linje.

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]