STB (TV-kanal)

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Hopp til navigering Hopp til søk
STB
STB
Lansert2. juni 1997; 23 år siden (1997-06-02)
LandUkraina Ukraina
HovedkvarterKiev
Eid avStarLightMedia (50 %)
Modern Times Group
NettsideOffisielt nettsted

STB (ukrainsk: СТБ) er en kommersiell tv-kanal i Ukraina. Kanalen når 93,6 prosent av landets husholdninger og sender fra alle oblaster, samt byer med mer enn 50 000 innbyggere.[1] STB er en av landets største og mest populære tv-kanaler, og er en del av mediekonsernet StarLightMedia, som ble grunnlagt av forretningsmogulen Viktor Pintsjuk.[2]

Historie[rediger | rediger kilde]

Grunnleggerne av STB var de ukrainske og amerikanske selskapene International Media Center, Shachar Enterprises Inc. og Internews Netouron K. Kanalen ble lansert 2. juni 1997. De første prøvesendingene startet imidlertid i september 1995, med nyhetsprogrammet ukrainsk: Вікна (Vikna, norsk: vinduer) på frekvensene til den tidligere statskanalen UT-2.[1]

Kanalen fikk økt popularitet utover i 2000-årene, og i 2001 ble nettsiden stb.ua opprettet. I 2004 ble kanalen kjøpt opp av StarLightMedia Group, og kanalen skiftet gradvis profil fra å være en nyhetskanal til å bli en allmennkanal med mer underholdning og filmer.[1]

Kanalen sender i alle Ukrainas oblaster, men innstilte sine sendinger fra Sevastopol på Krim 9. mars 2014, på grunn av Krimkrisen 2014.[3]

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b c «СТБ: информация о телеканале». Телеканал СТБ (russisk). Besøkt 8. mai 2019. 
  2. ^ «STB international Media Centre». ukraine.mom-rsf.org (engelsk). Besøkt 8. mai 2019. 
  3. ^ Dmitrij Tymtsjuk, Facebook, oversatt av Vladimir Germanov

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]